I det fynske folks tjeneste

Fristende vitaminer: 200 børn tager årligt en overdosis

00:52
03:31

1 af 3

Nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen på OUH viser, at knap 200 børn hvert år tager en overdosis af vitaminpiller, som de i værste fald kan dø af.

En lyserød tablet med smagen af jordbær.

Sådan kan de fleste vitaminpiller til børn beskrives, og derfor kan det også være fristende for et barn at tømme et helt glas.

Ifølge nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ender næsten 200 børn hvert år på skadestuen, fordi de har taget en overdosis af vitaminpiller.

- Og det er ikke helt ufarligt, fortæller lægeekspert i Børneulykkesfonden og professor på H.C. Andersen Børnehospital Steffen Husby.

- Det er jernindholdet, der kan skabe problemer, og det kan påvirke barnets nyrer, lever og mave-tarm-kanal, siger Steffen Husby og tilføjer:

- Ved en overdosis vil barnet få en voldsom forstoppelse, og efterfølgende vil leveren forsøge at optage jernet, og det skaber en jernforgiftning i leveren.

Ved en forgiftning kan barnet risikere en længerevarende nedbrydning af leveren, som i værste fald kan føre til dødsfald.

Ifølge Mikkel Christensen, læge på Giftlinjen, som er Bispebjerg Hospitals rådgivningstelefon, er det vigtigt, at vitaminpiller ikke står, så de er tilgængelige for børn.

- Det er potentielt farligt, så alt, hvad der hedder tabletter og den slags, skal holdes væk fra børn ligesom medicin og rengøringsmidler, advarer Mikkel Christensen og fortsætter:

- Vi får mange henvendelser fra forældre, der ikke lige har tænkt over, at de har placeret sådan nogle ting i en skuffe i børnehøjde.

Mikkel Christensen og Steffen Husby opfordrer til, at man kontakter giftlinjen, hvis man er i tvivl om, hvorvidt ens barn har spist for mange vitaminpiller.

Giftlinjen kan hjælpe med at lave en risikovurdering af barnets indtag.

Ved en forgiftning vil skadestuen give barnet et brækmiddel, så vitaminpillerne ikke når at forgifte barnets organer.

For at undgå, at små børn tager en overdosis af vitaminpiller, anbefaler Steffen Husby, at forældre køber vitaminpiller med skruelåg eller børnesikret emballage.

Har dit barn spist en overdosis vitaminpiller, kan symptomerne være forskellige afhængigt af, hvilken type vitaminer barnet har indtaget.

Du bør dog generelt være opmærksom på de mest almindelige symptomer:

Kvalme

Opkast

Mavepine

Hvis du har mistanke om forgiftning bør du straks kontakte Giftlinjen eller lægevagten.

Vidste du? at du døgnet rundt kan ringe til Giftlinjen på 82 12 12 12,

hvis du har mistanke om, at dit barn har fået en overdosis eller er blevet forgiftet? Her sidder læger og sygeplejersker klar til at rådgive og berolige dig.

Ved du noget? Så send os et tip