Fusk med demobiler og udstyr

Skat trækker autoforhandler fra Svendborg i retten med anklage om fusk med demobiler.

En af de mest populære "fiduser" er, at forhandlerne flytter en del af fortjenesten fra bilen over på udstyrspakken. Dermed kan afgiften reduceres, og bilen sælges noget billigere. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Og så er der problematikken omkring demobilerne, som der bliver solgt rigtig mange af i Danmark i øjeblikket. 

Demobiler kan købes og indregistreres af forhandlerne på særdeles favorable vilkår, og efterfølgende er forhandlerne vilde med at sælge deres demobiler.

De kan nemlig sælges videre til private med pæne avancer, når toppen af afgiften er skrællet af. Det er dog helt afgørende, at bilerne har fungeret som demoer, inden de bliver solgt. Ifølge Skat er det ikke altid tilfældet.

I øjeblikket kører en prøvesag i landsskatteretten, der udspringer af et kontrolbesøg, som Skat for halvandet år siden foretog hos Svendborg Motor Co.

Her blev der solgt demobiler med et meget begrænset antal kørte kilometer på tælleren, og Skat betvivlede, at de overhovedet havde været ude at køre som demoer.

Bilerne havde blot stået indregistreret hos forhandleren i 14 dage, hvorefter kunden overtog dem.

Direktør Jan Bøttiger fra Svendborg Motor Co., der i sagen bakkes op af sin brancheforening, DAF, fastholder, at det var demoer, han solgte.

Og han føler sig som lidt af en prügelknabe.

- Jeg har blot været uheldig. Jeg har gjort det, som alle i branchen gør, siger han.

Forhandlerens avance på en helt ny bil reduceres ofte, fordi kunden forlanger rabat. Men på demobilerne kan der tjenes 50.000-60.000 momsfrie kroner ved at sælge en bil i 350.000 kroners klassen.

Direktør i DAF, Preben Kjær, har ingen moralske skrupler over, at statskassen dermed snydes for afgifter.

- Det, forhandlerne ikke kan tjene på at sælge de nye biler, kan de hente hjem på de brugte. Og både kunder og forhandlere får noget ud af det, siger han.

Oversigt

    Oversigt