I det fynske folks tjeneste

Fyn får en stærekasse

Vejdirektoratet og Rigspolitiet har udpeget 11 særligt farlige veje landet over, hvor der skal sættes såkaldte stærekasser op for at overvåge bilisternes fart. Fyn får en af dem.

Foto: Torkil Adsersen / Scanpix

Seks stærekasser opsættes i Jylland, tre på Sjælland, en på Fyn og en på Falster.

Den fynske stærekasse kommer til at stå på Bogensevej i 5270 Odense og skal måle i begge kørselsretninger. 

- Den ligger mellem to udkørsler fra et boligområde. Det er en vej, der er karakteriseret af stor hastighed og mange cyklister, herunder børn på vej til skole. Så vi synes, at det er et rigtig godt sted at begynde med stærekasserne, siger Ellen Drost, afdelingschef for byudvikling.

Det sker som led i et pilotprojekt, hvor 20 kameraer fra politiets fotovogne i stedet bruges til at opsætte stærekasser.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

- Formålet med fartkontrol er at forebygge ulykker. Ikke at skrabe penge ned i statskassen, siger transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Læs også Fartkontrol på Fyn: Kørte 155 kilometer i timen på landevej

- Fartkontrollen skal derfor i høj grad fokusere på de farlige strækninger, og det er ikke alle steder, hvor politiets fotovogne er det rette redskab til det, tilføjer han.

Thorning-regeringen firedoblede i 2015 antallet af fotovogne, der blitzer fartsyndere, på de danske veje fra 25 til 100.

Men i marts 2017 besluttede regeringen og Dansk Folkeparti at afskaffe 20 ud af politiets 100 fotovogne.

Fotovogne er biler udstyret med kamera, som fotograferer alle forbipasserende biler, der kører for stærkt. De bruges til at foretage uvarslet hastighedskontrol på udvalgte strækninger.

Til gengæld skulle de 20 fotovogne erstattes af de fastmonterede stærekasser. Bilisterne bliver mødt med advarselsskilte, så de kan nå at lette foden fra speederen.

Det skete med et argument om, at det skulle sætte fokus på trafiksikkerhed frem for at skrabe bødepenge i statskassen.

Vejdirektoratet har tidligere udpeget 44 strækninger i Danmark, hvor der er flest ulykker og fartovertrædelser. De 11 er udvalgt blandt disse strækninger. Der kan være flere, hvor det kan være en god idé med en stærekasse.

- Hvis det derfor viser sig, at disse stærekasser samlet set har den ønskede effekt, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser, siger Ole Birk Olesen.