I det fynske folks tjeneste

Fyn i Form - Aerobic

-

-

Af Janne Risbjerg, Cand.Scient i Idræt og Sundhed og Mads Andreasen, Cand.Scient i Idræt og Sundhed

Sådan kommer du i gang med aerobic:
- Vælg et begynderhold
- Invester i et par gode aerobicsko
- Si? til instruktøren at du er ny - hvis han/hun da ikke spørger på holdet!
- Ha? tålmodighed og godt humør - der skal være plads til at du kan grine lidt af dig selv!
- Gi? holdet og instruktøren en chance - kom gerne på det samme hold et par gange inden du rykker videre
- Lyt til din krop
- Stil eventuelle spørgsmål til instruktøren - hvis der ikke er tid under timen, så gør det lige efter timen.


Aerobic kan dyrkes i både fitness-centre og i gymnastikforeninger

Aerobic dyrkes ikke kun i de kommercielle fitnesscentre. En lang række gymnastiskforeninger udbyder også aerobic, hvor undervisningen foregår i haller eller gymnastiksale. På sådanne hold binder du dig for en hel sæson og går på et fast ugentligt hold i modsætningen til fitnesscentrerne, hvor du selv frit vælger, hvilke hold og tidspunkter du vil gå på. 

Køb gode sko til aerobic
Skoene er måske det vigtigste udstyr til aerobic. I begyndelsen kan du godt bruge et par løbesko, men det er bedst også fra start af at investere i et par gode aerobicsko, da skoene er lavet med henblik på de bevægelser, der laves i aerobic, som ofte er sidebevægelser, mens bevægelser i løb er mere fremad - og det er altså ikke muligt at købe et par sko, som du både kan bruge til løb, håndbold, badminton og aerobic!

Dyrker du aerobic regelmæssigt, er det vigtigt, at du investere i et par gode aerobicsko med en god stødabsorption i både forfoden og hælen samt en god støtte i svangen.

Derudover er det vigtigt, at skoene giver din ankel en god støtte på siderne, hvilket er årsagen til, at der på aerobicsko er en høj ankelstøtte. Gå ikke på kompromis, når det drejer sig om køb af aerobicsko, da et par gode aerobicsko kan være med til, at du undgår skader, og du sparer dermed på sigt penge i forhold til de summer, du kan komme til at bruge på genoptræning.



Den rette teknik på stepbænken
Det kan lyde banalt, men for at undgå skader er det vigtigt, at man har den rette teknik i at gå op og ned af stepbænken. Der findes forskellige typer stepbænke, hvor nogle klart er bedre end andre.

Du bør derfor tjekke, at steppen lever op til visse grundkrav. For det første skal den være justerbare i højden, så det er muligt hhv. at sætte bænken op eller ned alt afhængig af din højde, samt hvilken intensitet du vil arbejde på - jo højere step, des højere intensitet.

Før du eventuelt sætter bænken op, skal du dog sikre sig, at du har den rette teknik, da en forkert teknik - især på en høj step, kan medføre skader. En step må heller ikke være for smal, for glat eller have en for ujævn overflade. Når du går op og ned af steppen, bør du især tænke på overkroppens holdning.

Du skal hverken læne sig for meget forover eller bagover. Læner du dig for meget forover, kan du belaste ryggen unødvendigt, mens du ved en bagoverbøjning øger belastningen på lårmuskulaturen og ryggen - der mangler stabilitet omkring kropsstammen, hvilket gør, at du lander tungere og mere ukontrolleret, som på sigt kan medføre belastningsskader på både ryg og lægmuskel.

Derudover er det vigtigt, at du kommer helt op på selve steppen dvs. at du træder hælen helt ind på steppen frem for blot at træde på kanten. Når du træder ned på gulvet igen, er det ligeledes vigtigt, at hele foden (også hælen!) kommer i gulvet, da bevægelsen ellers vil komme til at foregå på tæerne, hvorved lægmuskulaturen belastes unødvendigt.

Da de fleste stepbænke har en ru overflade, udsættes man for større friktion, hvilket gør, at du skal være forsigtige med piruetter og vendinger - alle vendinger bør, foregå på tæerne eller i luften, hvor der ingen kontakt er mellem fod og step.

Ved du noget? Så send os et tip