I det fynske folks tjeneste

Fyn i Form - Sørens styrketræningsprogram

-

-


Søren skal særlig træne ryg og mave

Sørens opstartsprogram lægger vægt på alle de store muskelgrupper, men i særlig grad skal Sørens ryg og mave trænes.
Efter 10-15 minutters opvarmning på kondicykel eller trappemaskine er Søren klar til styrketræningsmaskinerne. Han skal igennem følgende maskiner:
1: Benpres
2: Bagside lår
3: Forside lår
4: Brystpres
5: Træk ned foran hovedet (Lat. Machine)
6: Træk til bryst (Upper back)
7: Skulderpres
8: Rygstrækninger (Lænd)
9: Træningsbold (Lige og skrå mavemuskler og de dybe rygmuskler)

I tilvænningsperioden (de første 5 uger) styrketræner Søren af tidsmæssige årsager kun 1 gang om ugen. Det mest optimale ville dog have været 2-3 gange ugentligt.
Søren træner programmet som stationstræning - Det vil sige, at han gør én maskine færdig, før han går videre til den næste.
Søren starter først med et let opvarmningssæt på 8-10 gentagelser i maskinen. Dernæst tager han 10-12 gentagelser med al den vægt han kan løfte. Det gør han 2-3 gange med en lille pause imellem.
De sidste 2 øvelser (8 og 9) træner Søren dog indtil muskeludmattelse.