I det fynske folks tjeneste

Fyn i Form - Spinning

-

-

Af Janne Risbjerg, Cand.Scient i Idræt og Sundhed og Mads Andreasen, Cand.Scient i Idræt og Sundhed

Spinning er kredsløbstræning, hvilket vil sige, at du træner hjerte, åndedræt og kredsløb. Du bliver altså bedre til at transportere og udnytte ilten i blodet og bedre til at skaffe dig af med affaldsstofferne. Udover at få en bedre kondition, forbrænder du mange kalorier og kan dermed på sigt, hvis du også holder øje med, hvor mange kalorier du indtager, tabe dig.

Spinning giver:
- Bedre kondition
- Stærkere hjerte og kredsløb
- Øget muskeludholdenhed
- Højere energistofskifte
- Øget fedtforbrænding
- Større psykisk overskud


Spinning er for alle

Spinning er for alle
Alle der er i stand til at sidde på en cykel kan i princippet køre spinning. Hvis man sørger for at overholde enkelte retningslinjer, er spinning meget skånsomt for kroppen, da man her undgår de mange stød, som kroppen ellers bliver udsat for under de fleste former for fysisk aktivitet. Spinning er derfor oplagt som genoptræning efter flere former for skader i eksempelvis knæ og ankler.

Men også andre målgrupper kan opnå store fordele ved denne form for træning. Spinning er en ideel form for crosstraining, som sportsfolk kan benytte til at bygge deres grundkondition op, uden at led og muskler udsættes for den samme belastning, som man ser under for eksempel løbetræning.

I dag benytter mange  cykelryttere sig af spinning som en oplagt form for vintertræning frem for deres normale træning på ruller.
Overvægtige, som kan have svært ved mange traditionelle former for motion, kan have stor glæde ved spinning, idet belastningen på ledene her er minimal samtidig med at spiningcyklen er det optimale redskab for alle, der ønsker at forbrænde nogle kalorier.

Spinningcyklen
Cyklen består af et fast nav og et stort svinghjul, som vejer omkring 20 kg. Dette betyder, at benene hele tiden kører med rundt, og at man derfor aldrig sidder i, hvad man kunne kalde ?frigear?.

Netop derfor er det meget vigtigt, at man hele tiden kører med en vis belastning eller modstand på cyklen. Hvis man kører helt uden belastning, så vil man føle at benene kører for hurtigt rundt, og man vil have svært ved at kontrollere sit tråd, især når man står op på cyklen.


Spinning er hårdt, men godt for kredsløbet

Udover at man ved for let belastning ikke arbejder så hårdt og dermed ikke forbrænder ligeså mange kalorier, som man ville have gjort, hvis man havde haft en hårdere belastning på, så risikerer man samtidig at overbelaste især knæene, fordi benene nærmest trækkes med svinghjulet rundt. Det er derfor utroligt vigtigt, at man altid kører med en tilpas modstand på cyklen.

Belastningen eller bremsen indstilles af den enkelte, og netop derfor er det muligt for folk med vidt forskellig udgangspunkt, alder og form at køre med på den samme spinningtime. Men af samme grund kræves det således også, at man er i besiddelse af en god portion  ?ærlighed? og selvdisciplin.

Belastningen justeres oftest via enten et håndtag eller en ?rulle?, som befinder sig på styret eller på selve stellet under styret. Timen igennem vil instruktøren forklare og guide, så man som udøver er klar over, hvor meget belastning man skal have på.

Forskellige holdtyper i spinning
Spinning foregår på hold af forskellig sværhedsgrad. De fleste fitnesscentre benævner timerne; begynder/intro, spinning 1, 2 eller 3 ? men andre benævnelser kan naturligvis også forekomme, såsom Super Spinning, Mountainspinning, SpinningTour. De fleste centre har udarbejdet en folder med en beskrivelse af de forskellige hold.

Timerne er bygget op med ca. 10 minutters opvarmning og 5-10 minutters nedkøling og udstrækning. Selve ?køreturen? foregår i henholdsvis stående og siddende position i intervaller af forskellig varighed alt afhængig af niveau.

Vælg som ny spinner et begynder/introhold, hvor du får hjælp til indstillingen af cyklen samt en grundig gennemgang af sikkerhedsreglerne og den korrekte kørestilling. På denne holdtype er der også afsat tid til personlig instruktion, så du kommer godt fra start.

Cykelsko
I enkelte centre kan man i stedet for cykelsko bare spænde sine egne sko fast med tåklips. Det giver dog en helt anden og mere behagelig fornemmelse af spinning, hvis man kører med et par ordentlige cykelsko.

I stort set alle centre er det muligt at leje et par cykelsko for et sted mellem 10 kr. og 20 kr. per time. Det kan være udmærket at leje skoene i centret, men man skal dog være opmærksom på, at udlejningssko sjældent er specielt gode, og at man af og til kan blive udsat for at være nødsaget til at stikke i et par svedige og mindre vellugtende sko. Så er spinning noget for dig, er det en god idé at investere i et par cykelsko.

Hvis ikke man er vant til at køre med cykelsko, kan man opleve, at de klemmer lidt på ydersiden af foden og under svangen. Dette skyldes det konstante pres omkring foden, men går dog over et par minutter efter, man har fået skoene af.

Cykeltøj
Der er ingen grund til at gå ud og investere i en masse dyrt og smart cykeltøj inden den første prøvetime. Men der hersker ingen tvivl om, at cykelbukser gør timen i sadlen en del mere overskuelig og behagelig. Hvis man med tiden bliver bidt af spinning er det simpelthen et ?must? at have cykelbukser på ? for når enden er god?

I spinning sveder man meget, og derfor er det rart at sveden kan dirigeres væk fra kroppen. Man kan selv hjælpe til ved at benytte sig af de moderne kunstfibertrøjer, som ikke suger sveden, men derimod transporterer den igennem tøjet og væk fra kroppen, hvor den så kan fordampe.

Ved du noget? Så send os et tip