Fynbo skal køre Dakar-rally

Den 29-årige Søren Kjær fra Svendborg bliver en af to danske chauffører i en Toyota Landcruiser, som den 28. december er med i startfeltet i 2002 Total-Dakar - bedre kendt som Paris-Dakar-rallyet.

-

Den 29-årige Søren Kjær fra Svendborg bliver en af to danske chauffører i en Toyota Landcruiser, som den 28. december er med i startfeltet i 2002 Total-Dakar - bedre kendt som Paris-Dakar-rallyet.


10.000 kilometer i støv
Sammen med jægersoldaten Nicolai Moltke-Leth skal fynboen, der i det daglige har titel af kreativ direktør i sit eget webdesign-firma i København, testes gennem næsten 10.000 kilometers strabadser fra Arras i Nordfrankrig til Dakar i Senegal.
En stor del af turen kommer til at gå gennem Sahara, og det er bestemt ikke en tur for tøsedrenge. Kun en trediedel af de 397 startende deltagere forventes at gennemføre.


Sagde ja med det samme
Søren Kjær skal være andenkører i rallyet, da det er hans første løb.
Nicolai Moltke-Leth deltog også sidste år, men måtte opgive efter 14 dages kørsel.
Da Moltke-Leths makker fra sidste år, Henrik Jørgensen, snart skal være far, spurgte han i stedet Søren Kjær, som han har kendt i flere år, om han ikke var interesseret.
\"Jeg måtte jo lige nævne det for kæresten og familien, men jeg var slet ikke i tvivl. Det er er jo en ren drengedrøm,\" siger Søren Kjær.


Drømmen er hårdt arbejde
Det var i juni, at Søren Kjær sagde ja til at deltage i Paris-Dakar, og det har været hårdt arbejde lige siden.
Først måtte han få sig et rally-certifikat, som er krævet for at deltage i løbet.
Derfor har han i efteråret deltaget i blandt andet Ikast Mini-rally og har sammen med Nicolai Moltke-Leth været en tur i Sverige og få rally-træning af den i branchen anerkendte Leif Nielsson.
Men det har også været en kamp at samle de 1,3 millioner kroner, som Paris-Dakar-deltagelsen kommer til at koste for de to danskere, der i parantes bemærket kører som amatører.
\"Jeg tror, vi har haft kontakt til 300 firmaer, og det har da været hårdt med en masse nej\'er, men når man tror på det, så kan det også lade sig gøre,\" siger Søren Kjær.
Teamet har indtil nu fået skrabet 1,1 millioner kroner sammen.


Gennem ørkenen
\"Jeg glæder mig utroligt til at køre gennem ørkenen med alle sandklitterne, hvor man risikerer at køre fast hele tiden. Det er et utroligt landskab, og hvis der landede et rumskib dér, ville de ikke tro, der var menneskeliv på jorden\", siger Søren Kjær.
Inden han blev voksen og drog til København og startede eget web-design-firma, har han deltaget i flere ekspeditioner i Afrika sammen med sin familie, der står bag firmaet \"Kjær & Kjær Worldwide\". Så han kender forholdene i det barske landskab, hvor han skal køre forhåbentlig alle 17 dage af løbet.
\"For os amatører er det lige så meget et udholdenhedsløb, så jeg håber, vi kan nå hele vejen til Dakar med bilen. Vi kan slet ikke konkurrere med de professionelle, som har budgetter på op mod 50 millioner kroner og egne mekanikerteams, der kaster sig over bilen efter hver etape\", siger den nyslåede rallykører fra Svendborg.


Gennem fem lande
Ruten går i år fra Arras i Nordfrankrig gennem Spanien, Marokko, Mauretanien til afslutningen i Dakar i Senegal den 13. januar 2002.
I alt 9436 kilometer.


Se indslag om Søren Kjær og 2002 Total-Dakar på TV2/Fyn fredag den 14. december.


 

Oversigt

    Oversigt