I det fynske folks tjeneste

Fynsk bekymring for timemodel

Borgmestrene i det fynske samarbejde, Byregion Fyn, er kede af, at der er opstået tvivl om gennemførelsen af togfonden, der blandt andet ville indføre timedrift med tog mellem de store byer.

De store planer om timedrift, der blandt andet betød etablering af en helt ny ttogstrækning på Vestfyn skulle finansieres af afgifter på Nordsøolie.

Men lav oliepris har skabt tvivl om, hvorvidt det kan lade sig gøre.

- Timedriften er en vigtig brik i Fyns arbejde for at skabe vækst og udvikling og har indtil nu været en forudsætning for den fælles infrastrukturstrategi, udtaler borgmester i Svendborg, Lars Erik Hornemann, Venstre.

Han er udpeget til talsmand for Byregion Fyn, der er et samarbejde om fælles infrastruktur mellem ni fynske kommuner. Kun Middelfart er ikke med.

- Jeg har selvfølgelig forståelse for, at der skal være råd til at gennemføre planen og at en ansvarlig regering derfor må undersøge det, siger Lars Erik Hornemann og tilføjer:

- Men jeg vil kraftigt opfordre til, at der bliver gjort mest muligt for at planen kan realiseres.

Glad for lavere brotakst

Til gengæld er de ni fynske borgmestre glade for, at regeringen lufter muligheden for at sænke afgiften på Storebæltsbroen for pendlere.

- Lige nu fungerer prisen på broen som en barriere for at tiltrække arbejdskraft. En sænkelse af pendlerafgiften vil derfor have en en virkeligt positiv betydning for fynske erhvervsliv og fremtidig vækst, siger Lars Erik Hornemann.

Ved du noget? Så send os et tip