I det fynske folks tjeneste

Fynsk kampagne for mere frugt og grønt

Gartneribrugets Afsætningsudvalg, GAU, i Odense har fået 8,3 millioner kroner af EU til en kampagne, som skal få danskerne til at spise mere frugt og grønt.

Bevillingen fra EU suppleres med et tilsvarende beløb fra gartnerierhvervet til kampagnen: Sæson - Hverdagsmad med frugt, grønt og glæde.

Baggrunden er, at danskerne køber mindre frugt og grønt end tidligere.

Før finanskrisen brugte børnefamilierne 9,7% af dagligvarebudgettet på frugt og grønt.

I 2012 var tallet 8,6%.

Fra 2011 til 2012 faldt en gennemsnitlig husstands forbrug af frugt og grønt fra 150 kilo til 139 kilo.

- Flere sunde fødevarer er svaret på mange livsstilsygdomme. Med kampagnen viser vi, at det kan lade sig gøre at justere sine vaner og spise mere frugt og grønt i hverdagen og billigere, end mange tror, siger formanden for Gartneribrugets Afsætningsudvalg, Søren Flink Madsen.

Kampagnen: Sæson - hverdagsmad med frugt, grønt og glæde, er en viderførelse af en tidligere kampagne: Sæson for god smag.

Tre års kampagne

Kampagnen kører i tre år og omfatter en hjemmeside, et magasin med opskrifter og gæstelærere i skolernes hjemmekundskabsundervisning.

Dertil kommer en indsats for at få supermarkeder til at fremhæve frugt og grønt i butikker og reklamer.

Mere om kampagnen

Ved du noget? Så send os et tip