Fynsk medieguru til kamp mod fake news

Jimmy Maymann er født bare syv kilometer fra Egeskov Slot, og er en af landets højest placerede mediemennesker. Lørdag formiddag debatterede han fake news med professor i filosofi Vincent Hendricks.

Han var direktør for den amerikanske mediegigant Huffington Post frem til august 2015 og skabte på bare tre år kæmpe fremgang i besøgstallene. I dag arbejder han fortsat for Huffington Posts ejer, internetudbyderen AOL, og står i spidsen for AOL's forbrugerrettede produkter. Sideløbende arbejder han med FN-projektet UNLive, der er en vidensdatabase, der skal modvirke den stigende strøm af fake news på blandt andet Facebook.

Lørdag formiddag overværede omkring 1.500 mennesker en talk mellem Jimmy Maymann og professor i filosofi Vincent Hendricks om netop fake news og det postfaktuelle samfund på Heartland Festival.

- Hvis vi skal komme fake news til livs, skal vi altid være skeptiske over for kilderne. Vi skal også huske at have en kritisk holdning til, hvad vi læser. Selvom man har læst noget på Facebook, er det ikke nødvendigvis sandt, siger Jimmy Maymann.

 

Mediedirektøren er vokset op bare syv kilometer fra Heartland Festival og hans optræden lørdag var en kærkommen lejlighed til at se nærmere på det nye festivalfænomen på Sydfyn.

- Jeg er overrasket over, hvor velorganiseret det hele er, og det er meget imponerende, at så mange mennesker gider sidde i et telt og se lange snakke om blandt andet det postfaktuelle samfund, siger Jimmy Maimann.

Selvom Jimmy Maimann har stået i spidsen for et af USA's største medier, mener han, at små virksomheder og mindre medier kommer til at spille en stor rolle i fremtiden.

- Jeg tror på, at interessefællesskaber kommer til at betyde meget mere fremover og det kan give smalle medier helt nye muligheder. Fx tror jeg, at et medie som TV 2/FYN altid har en rolle at spille, da de dækker interessefællesskabet Fyn, lyder det fra Jimmy Maymann.

Udover de mange internationale topposter er Jimmy Maimann også bestyrelsesformand for den fynske møbelkæde Biva, hvor han skal omdanne møbelkæden til en online-butik.

Oversigt

    Oversigt