Fynsk succes på fremtidens reklamemarked

Fremtidens tv-reklamer blive vist og delt på nettet, og netop nu har et fynsk firma ramt plet med en dansende orangutang.

Snart runder den dansende orangutang fra Rynkeby én million visninger på YouTube.

- Vores udgangspunkt var, at vi gerne ville lave en film, som de unge havde lyst til at dele på de sociale medier, og det er jo bare fantastisk at se, at det er lykkedes, siger Maria Schmidt, der er marketingchef hos Rynkeby.

Rynkeby er langt fra de første, der har forsøgt at få et såkaldt viralt hit på nettet og de sociale medier, hvor filmen er så god, at brugerne får lyst til at dele den med deres venner.

- De yngre ser ikke almindeligt tv mere og hvis de ser tv så ser de streamingtjenester uden reklamer. Virksomhederne er blevet opmærksomme på de ændrede vaner, og forsøger at finde nye veje til forbrugerne, forklarer Gry Høngsmark Knudsen, der er ekspert i Marketing på SDU.

Blandt eksemplerne på store virale hits er reklamer for Jaguar, Mercedes og Volvo - og nu blander den lille fynske juiceproducent sig blandt dem, der får deres budskab spredt frivilligt af brugerne.

- Vi har brugt rigtig lang tid på at lave filmen, og vi har arbejdet sammen med de bedste 3D-animatorer i verden. Det har været dyrt, men det er dejligt og motiverende at se, at filmen er blevet hit på de sociale medier, siger Maria Schmidt.

Men selvom mange har set den dansende abe, så er der ingen garanti for at Rynkeby sælger mere juice.

- Virksomhederne får udbredt deres navn og får det sat i forbindelse med noget positivt, så det kan være med til at skabe et positivt billede af virksomheden, siger Gro Høngsmark Knudsen.

Reklamen blev lanceret på tv og Youtube for 14 dage siden.

Oversigt

    Oversigt