Fynsk Youtuber i historisk aftale med Faxe Kondi

De to kendte, danske YouTubere, Eiqu Miller og fynske Rasmus Brohave, har landet historisk stor "SoMe"-aftale med Faxe Kondi.

Søger du på ’Rasmus’ på Youtube, er det første forslag, der kommer op, hverken Rasmus Seebach eller Rasmus Walter - det er derimod 18-årige Rasmus Brohave. Han er en af Danmarks absolut største såkaldte 'YouTubere', som har 155.000 ”abonnenter” på sin YouTube-kanal, og hans videoer er blevet vist mere end 18 millioner gange.

Sammen med Anders Møller Hansen på 24 år - bedre kendt som Eiqu Miller - har han netop indgået et historisk samarbejde med Faxe Kondi til over én million kr. De to skal være værter på 10 dokumentarfilm, som Faxe Kondi skal producere til sin kampagne ’Er det sport?’. 

- Vi ser YouTubere som en ny og spændende kanal, vi gerne vil inddrage i vores kommunikationsstrategi. I relation til kampagnen, er der god synergi mellem vores brand og det, de to drenge står for. Vi er samtidig stolte af at være det første brand, der integrerer YouTubere på det her niveau, siger Ilco Kwast, marketingdirektør i Royal Unibrew, der bl.a. har Faxe Kondi i porteføljen af læskedrikke.

Den form for samarbejde med Youtubere er ikke set herhjemme før.

- Vi er samtidig stolte af at være det første brand, der integrerer YouTubere på det her niveau, tilføjer Ilco Kwast.

Stor efterspørgsel efter YouTubere

Astrid Haug, ekspert i sociale medier og digital strategi, ser et stort potentiale for kommunikation igennem YouTuberne.

- YouTube har en stærk og direkte appel til de unge. Selvom indholdet er sponsoreret, så formidler YouTuberne det på deres helt egen måde, og derfor når det ind til målgruppen på en anden måde end f.eks. ved traditionelle tv-reklamer. Det er samtidig ved at blive mere organiseret, også juridisk set, gennem YouTube-netværk, hvilket gør det mere tilgængeligt for virksomhederne, forklarer Astrid Haug, der rådgiver virksomheder og organisationer om sociale medier og digital strategi.

Rasmus Brohave og Eiqu Miller er begge organiserede hos Splay, der er Nordens største netværk for YouTubere, og det er igennem Splay, at de to har landet aftalen med Faxe Kondi. Her oplever man en stigende efterspørgsel fra virksomheder, der gerne vil samarbejde med dem. Deres opgave er at sikre, at der skabes værdi for virksomhederne, uden at YouTuberne skal gå på kompromis med deres integritet.

- Vi oplever, at det danske felt for digitale indholdsskabere bliver større og stærkere med enorm hast. Vi ved, at samarbejde med YouTubere har et stort potentiale, siger Adrian Langer, COO i Splay.

Kampagnen som er et samarbejde mellem Splay og Faxe Kondi er på over en million kroner. Splay vil ikke oplyse, hvordan aftalen præcist er fordelt mellem dem selv og de to YouTubere.

Oversigt

    Oversigt