I det fynske folks tjeneste

Fynske kommuner har succes med gratis busser

Hvis det er svært at få den kommunale busdrift til at løbe rundt, så kan en løsning være at afskaffe billetterne og gøre busturene gratis. Det har man succes med i flere fynske kommuner - i Ullerslev, Langeskov, Nørre Aaby og Rudkøbing kan borgerne tage gratis med bussen.

-

Hvis det er svært at få den kommunale busdrift til at løbe rundt, så kan en løsning være at afskaffe billetterne og gøre busturene gratis. Det har man succes med i flere fynske kommuner - i Ullerslev, Langeskov, Nørre Aaby og Rudkøbing kan borgerne tage gratis med bussen.

Efter at regeringen har besluttet at fjerne tilskuddet til den kollektive trafik, har mange kommuner varslet prisstigninger på billetterne. Men det kan borgerne i en del fynske kommuner altså være ligeglade med, her er det nemlig gratis at køre i bus.

Baggrunden for den fri befordring er, at kommunen skal stille skolebusser til rådighed for børn og unge i udkantsområder, og når busserne alligevel skal køre, så kan det faktisk være billigere for kommunerne ikke at kræve betaling, da man så kan spare udgifterne til billetsystemer, kontrollører og lignende.

Nørre Aaby har haft gratis busser i et år
I Nørre Aaby Kommune har det været gratis at tage bussen siden sidste sommer. 
Kommunens to busruter - én i nordlig og én i sydlig retning - har et samlet budget på 1 million kroner.
Billetindtægterne udgjorde mindre end en tiendedel, nemlig mellem 60.000 og 80.000 kroner om året. I byrådet var der derfor stor opbakning til forslaget om gratis busser til byens børn.  

De gratis busser har betydet  en mindre stigning i passagertallet, fortæller chef for Teknisk Forvaltning Vibeke Nørby, som dog ikke kan sætte tal på.

\"Det har været tydeligt, at økonomien har haft noget at sige\", siger Vibeke Nørby til Ritzaus Bureau.

Kan også løbe rundt i større byer
De gratis bybusser findes ikke kun i mindre danske kommuner, selv om en by overstiger en mellemstor dansk provinsby, kan det godt lade sig gøre. 

Den belgiske by Hasselt, der har flere end 68.000 indbyggere, har siden 1997 haft gratis kollektiv trafik.
Det har fået flere til at lade bilen stå, og det har betydet en stigning i passagerantallet fra 30.000 til 291.000 om måneden på bare tre år.

Ved du noget? Så send os et tip