I det fynske folks tjeneste

Fynske ledere begrænser Facebook

I hver sjette virksomhed på Fyn har lederne vurderet, at det var nødvendigt at medarbejdernes brug af Facebook og andre sociale medier i arbejdstiden.

I hver sjette virksomhed på Fyn har lederne vurderet, at det var nødvendigt at begrænse medarbejdernes brug af Facebook og andre sociale medier i arbejdstiden.

Det fremgår af en ny undersøgelse fra Lederne.

Undersøgelsen viser, at 17 procent af lederne på Fyn har oplevet tilfælde, hvor det var nødvendigt at sætte grænser for eller føre kontrol med medarbejdernes brug af sociale medier i arbejdstiden.

Kun 22 procent af virksomhederne i området har ifølge undersøgelsen formuleret etiske retningslinjer for medarbejdernes brug af Facebook, Twitter og LinkedIn.

- Det er et spørgsmål om tillid. Hvis en leder ikke har tillid til, at en medarbejder bruger sociale medier i et fornuftigt omfang, skal den tillid genopbygges, og lederen må tage en snak med den enkelte. De fleste medarbejdere kan godt selv finde ud af at sætte en grænse for, hvor meget arbejdstid de bør bruge på sociale medier, siger afdelingsformanden for Lederne Fyn Karsten Kjærby.

Samtale frem for regler

Han anbefaler derfor dialog frem for meget strikse regler.

- Det kan være en god idé med nogle generelle retningslinjer, men som leder bør man samtidig have forståelse for, at medarbejdere i nogle situationer kan have et større behov for at være "på" privat i arbejdstiden, fastslår Karsten Kjærby.

77 procent af lederne på Fyn og øerne har selv en profil på et eller flere sociale medier.

Ved du noget? Så send os et tip