I det fynske folks tjeneste

Fynske skoleelever skal lære H.C. Andersen på en ny måde

Nyt undervisningsmateriale skal være med til at gøre det mere eventyrligt og levende for fynske skoleelever at møde H.C. Andersen.

Et nyt undervisningsmateriale skal give skoleelever en oplevelse af, at der ikke er noget rigtigt og forkert svar. Foto: arkiv

Nu skal de fynske skoleelever møde H.C. Andersen på en mere eventyrlig og levende måde. 

Det kommer de til med et nyt undervisningsmateriale fra Odense Bys Museer. 

H.C. Andersen skrev forunderlige folkeeventyr, der kan tolkes og opfattes forskelligt fra person til person. Og det er netop dét, som det nye undervisningsmateriale "Vores H.C. Andersen", der henvender sig til 2. klassetrin, tager udgangspunkt i.

Eventyrerne, som næsten alle danske børn og voksne kender, men ingen tolker ens, bliver i det nye materiale serveret som en oplevelse. En oplevelse som elever skal deltage i i det kommende nye H. C. Andersen Hus.

Fantasien skal på banen, når Odenses skoleelever møder H.C. Andersen. Og det kommer den med et nyt undervisningsmateriale fra Odense Bys Museer - et materiale, der også peger mod oplevelserne i det kommende nye H.C. Andersen Hus. 

Læs også Vinder af H.C. Andersen-pris skaber magi i sine romaner

Testet på flere elever

Flere skoleklasser har allerede testet det nye undervisningsmateriale. 

Blandt andet første og anden klasse på Odense Balletskole. Gitte Grønne, der er lærer på skolen, har haft sine elever med på en gåtur, som startede i H.C. Andersens Hus. På turen gik de videre til digterens barndomshjem og så til Odense Domkirke. På turen har de en guide med sig, som fortæller om H.C. Andersens og giver dem nogle opgaver.

- Man får en fortælling, og så bliver børnene sat i spil i deres egen fabulering. De bliver inddraget på en måde, som fodrer deres egen fortælleevne, og de gør sig nogle tanker om dem selv og verden. De kan mærke, at der ikke er et facit, men at deres "facit" er lige så gyldigt som sidekammeratens. Det stimulerer kreativiteten. Samtidig kan de spejle deres egen skabertrang i H.C. Andersens skabertrang, siger Gitte Grønne.

Det er fem forskellige folkeskoler i Odense, der har testet det nye materiale af. Det blev godkendt og derfor har Odense Kommune valgt at lave gratis forløb for 2. klasser efter sommerferien. Og indtil videre har over 20 odenseanske skoler booket et forløb.

De kan mærke, at der ikke er et facit, men at deres "facit" er lige så gyldigt som sidekammeratens. Det stimulerer kreativiteten. 

Gitte Grønne, lærer på Odense Balletskole

Det nye undervisningsmateriale skal ikke kun være for eleverne i 2. klasse. Også elever fra 5. klassetrin skal have fornøjelsen af at opleve H.C. Andersen på en ny måde. Det bliver dog først på et senere tidspunkt. 

- Andersen hører hjemme i undervisningen - i både små og store klasser. Selvfølgelig bliver vi underholdt af de klassiske eventyr, men vi bliver også klogere på os selv og hinanden, når vi læser H.C. Andersen. Der er simpelthen mulighed for at bruge vores by, vores fantasi og forestillingsevne samt skabe en masse relevante samtaler i klassen, og det ligger undervisningsmaterialet op til, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) i en pressemeddelelse. 

Odense Bys Museer vil ikke fodre skolebørn med fakta om digteren, og netop derfor kommer samtaler i fokus. Børnene skal altså bruge deres egne evner, fortæller Henrik Lübker, der er museumsinspektør på Odense Bys Museer.

- Det er udemærket, hvis eleverne ved, hvornår H.C. Andersen boede i København, eller hvornår han skrev Den grimme ælling, men det er ikke afgørende. Med det nye undervisningsmateriale skal eleverne bruge deres fantasi og fortællelyst i forskellige aktiviteter, der indbyder dem til ikke kun at reflektere over H.C. Andersen værker, men også at reflektere over deres egen måde at indgå i og se værket på, siger museumsdirektøren. 

Læs også Sjælden H.C. Andersen-bog til frit skue

 

Fremtidens undervisning og museum

"Vores H.C. Andersen" er ikke kun en nytænkning af den måde, som Odense Bys Museer formidler H.C. Andersen på. Det er også startskuddet til en ny måde, som man fremover vil arbejde på i det nye H.C. Andersen Hus. 

- Det er mærkeligt at have en eventyrfortæller, som skriver eventyr, der ikke giver svar, og så har vi et museum, som giver svar. Vi vil have et museum, som i langt højere grad involverer sig i universet, siger Henrik Lübker.

Ambitionerne er større end blot til de fynske grænser. 

Odense Bys Museer håber på, at der med tiden vil være folkeskoler fra resten af landet, der vil købe undervisningsmaterialet.