I det fynske folks tjeneste

Fynske trafikprojekter i tynd tråd

Trængslen på de fynske motorveje risikerer at fortsætte i årtier efter fredagens beslutning om at bygge en Femern-forbindelse.  Det mener regionsrådspolitiker Carsten Abild.

Det bliver sværere at få realiseret trafikprojekter på Fyn efter beslutningen om at bygge en bro til Tyskland, mener Carsten Abild.

- Jeg frygter at de fynske problemer nu glider i baggrunden. Man får jo rigeligt at gøre med at projektere og bygge Femern-broen - i særdeleshed fordi Danmark har påtaget sig hele ansvar, lyder det fra Carsten Abild.

Vejdirektoratet lagde ellers for en måned siden op til, at de trafikale problemer i trekanstområdet og på Fyn kunne løses med en ny bro over Lillebælt. Enten fra Bogense til Barit syd for Horsens, en ny Lillebælstbro parallelt med den gamle, eller en bro eller tunnel fra Middelfart til Kolding.

- Femerne-broen er så kæmpe et projekt at det vil kræve al den broekspertice vi har i landet, og det vil man bruge alle kræfter på, og det vil sige at de broprojekter og motorvejsprojekter der er på Fyn og i resten af landet vil glide i baggrunden, siger Carsten Abild.

Men den udlægning er alle ikke enige i.

- Vi skal fastholde at vi vil have gennemført vores projekter, men hvis vi ikke tror på det, så kan det blive svært, siger Regionsborgmester Carl Holst(V).

Det er i sidste ende politkerne der beslutter hvad der skal bygges og hvornår. Derfor er det også vigtigt at de fynske politikere presser på.