Heunicke før broløbet: Jeg har ikke trænet så meget som jeg gerne ville

Tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) er det eneste folketingsmedlem, der skal løbe en halvmaraton over Storebælt. Han har ikke trænet så meget som han gerne ville, men regner med at gennemføre.

Efter transportminister Ole Birk Olesens forbud mod at bruge Storebæltsbroen til motions- og cykelløb er der tale om det sidste løb på høj- og lavbroen. 

Nyborg og Slagelse Kommune har inviteret Folketingets transportudvalg til at deltage i løbet, men det er kun Socialdemokraternes Magnus Heunicke, der bliver aktiv udøver til broløbet. Hans første længere motionsløb, som han i øvrigt ikke helt har trænet op til. 

- Der er mange undskyldninger, men sagen er den, at jeg ikke har fået trænet så meget, som jeg gerne ville. Jeg har tilmeldt mig lidt sent, fordi vi blev inviteret lidt sent. Hele den her sag kom jo op, fordi der blev lukket for broløb, og det er det sidste broløb. Så siden jeg meldte mig til for halvanden måned siden, har jeg sat mig for at løbe to gange om ugen, og det har jeg også kunnet holde, siger Heunicke, der erkender, at det næppe bliver smukt at se ham løbe på Storebæltsbroen, men at han agter at gennemføre.

Håber på flere broløb

Er der tale om det sidste broløb, eller er der i bevægelse i transportudvalget til, at der kan komme flere?

- Altså jeg håber, at der er bevægelse. Vi skal også se, hvordan det kan lade sig gøre at lave et broløb og gennemføre det uden store gener. Selvfølgelig, hvis det giver ulykker, så kan vi jo ikke gøre det. Men der er efterhånden så stor erfaring, de har jo god erfaring med at få det til at glide smertefrit, og det er det vi også skal se med egne øjne, siger Magnus Heunicke. 

Gør det slet ikke noget indtryk, at Vejdirektoratet siger, at det kan skabe trafikale problemer?

- Jo, men det samme vejdirektorat var der jo også, da jeg var minister. Da skrev de input til min tale i transportudvalget, og der var konklusionen, at det sagtens kunne lade sig gøre, og det kan jo godt lade sig gøre. Der har været én hændelse, hvor der var kø, og det var fordi der var et trafikuheld ved siden af, og så giver det altid kø ved Storebælt. Men der er så mange frivillige mennesker, der er med til at få det her til at glide, og der er jo tusindvis, titusindvis af mennesker. Det er en folkefest. Jeg synes, det er ærgerligt, hvis vi stopper det. Danmark er jo broernes nation. Andre lande, der har en bro eller to, de jubler over det. De har også både cykelløb og løb. Brooklyn Bridge, det er tit, den er lukket af på grund af New York Marathon eller andre ting, så det burde også kunne lade sig gøre i Danmark.

Mange afbud

Erik Christensen (S) fra Nyborg, der har stillet en række kritiske paragraf 20-spørgsmål om broløbsforbuddet til Ole Birk Olesen, er forhindret i at komme på dagen, og der er også officielle afbud fra Hans Chr. Schmidt (V), Jan Erik Messmann (DF), Jane Heitmann (V), Kim Christiansen (DF), Brit Bager (V) og Kirsten Normann Andersen (SF).

Slagelses borgmester Steen Knuth (V) løber selv med over broen, mens Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V) sammen med løbsarrangør Carl Haals skal stå for rundvisningen af den lille skare folketingsmedlemmer, der møder op til broløbet.

Heller ikke transportminister Ole Birk Olesen, der har afvist at lave sin beslutning om trods pres fra borgmestrene ved Storebælt, dukker op.

Vil fortælle kollegaerne om broløbet

Magnus Heunicke vil gerne ændre på beslutningen om, at det er sidste løb over Storebælt. Det skal ske ved at deltage aktivt:

- Først og fremmest vil jeg deltage, og så vil jeg prøve at suge erfaringer til mig, og så vil jeg fortælle mine kollegaer om, forhåbentlig, en god oplevelse. Ikke kun for mig selv men for hele broen, og for at det kan glide fuldstændig smertefrit. Det håber jeg, det gør, siger Heunicke, der foreløbig har løbet 13 kilometer som sin længste distance.

 

Oversigt

    Oversigt