Hjælper flygtninge gennem musik

Vi ville gerne hjælpe mere! Sådan startede en række gymnasieelever deres frivillige arbejde med at skabe en musikalsk workshop for unge flygtninge.

Det er blevet et helt normalt syn på Middelfart Gymnasium at se unge flygtninge træde ind af hovedindgangen, selvom de ikke går i gymnasiet til daglig. Denne eftermiddag træder to af de unge flygtninge lidt forsigtigt ind i musiklokalet og bliver mødt af velkomstråb fra Mathias Elberg og de andre danske elever, der sidder ved instrumenterne.

 Det startede i efteråret, hvor eleverne var med til at samle tøj ind til kommunens flygtninge.
Aktionen var hurtigt overstået, og så fik Mathias Elberg og hans venner lyst til at udføre noget mere.

- Vi tænkte, at det var simpelthen ikke helt nok. Så startede vi nogle forskellige workshops.

Så nu får Mathias Elberg og og en række andre elever jævnligt besøg om eftermiddagen til en workshop i gymnasiets musiklokale. Formålet er at have social kontakt med unge flygtninge gennem musik.

 

En af gymnasiets frivillige underviser i klaver.
En af gymnasiets frivillige underviser i klaver.

Jeg tror, det hjælper dem på den måde, at de lærer den danske kultur og hvordan vi spiller musik.

- Jeg tror, det hjælper dem på den måde, at de lærer den danske kultur og hvordan vi spiller musik.

Papirer med sangtekster bliver delt rundt, så gruppen kan starte med en fællessang. Det er den danske sang "Æblemand, kom indenfor", og de danske stemmer fylder hurtigt lokalet sammen med klavertonerne. De unge flygtninge forsøger at følge med - lidt mere tøvende. Ifølge Mathias Elberg er det forskelligt fra gang til gang, hvor gode danskkundskaber, de unge har.

Mathias Elberg fra Middelfart og Dawit fra Eritrea synger med på
Mathias Elberg fra Middelfart og Dawit fra Eritrea synger med på

Ialt er 110 af skolens elever med til otte forskellige initiativer i deres fritid overfor unge  flygtninge. Det er med aktiviteter som fodbold, pennevenner, kunstworkshop og højtlæsning for flygtningebørn.
Lærerne var med til at skubbe projekterne i gang. Margret Heeren er en af dem, og hun er imponeret over, hvor selvkørende eleverne er med deres frivillige aktiviteter.

 

Margret Heeren er lærer og frivilligvejleder på Middelfart Gymnasium.
Margret Heeren er lærer og frivilligvejleder på Middelfart Gymnasium.

- Der er gang i rigtig meget på skolen. Og jeg er overrasket, for vi satte de sociale ting i gang i november og så gav vi lærere slip. Og når vi følger op nu, kan vi se, at eleverne gør det hver og  hver anden uge, regelmæssigt, på eget initiativ. Så det kan jo ikke være bedre.

Og det er netop meningen - at eleverne selv skal organisere det frivillige arbejde.
Det hele er en del af det landsdækende Projekt Frivillig, der er et tværministerielt program.  Projektet har 199 frivilligvejledere  på landets ungdomsuddannelser - hvor Margret Heeren er en af dem.
Marie Nydam er konsulent på landssekretariatet for Projekt Frivillig, og ifølge hende skal vejlederne motivere de unge til frivilligt arbejde.

 

Marie Nydam er konsulent på landssekretariatet for Projekt Frivillig.
Marie Nydam er konsulent på landssekretariatet for Projekt Frivillig.

Sådan helt grundlæggende handler det om at styrke en frivillighedskultur blandt de unge

- Vi vil meget gerne være med til at styrke civilsamfundet, forklarer hun og fortsætter:
- Sådan helt grundlæggende handler det om at styrke en frivillighedskultur blandt de unge. Vi tror på, at hvis man giver de unge et tilbud om frivillig aktivitet, mens de går på ungdomsuddannelse, så vil de senere være mere tilbøjelige til at tage aktiv del i samfundet. Så falder det mere naturligt at blive fodboldtræner, mentor, spejderleder eller at sidde i en bestyrelse.

 

Tonerne spreder sig i musiklokalet fra de forskellige klaverer. Dawit fra Eritrea har været i landet i seks måneder, og han er en af dem, der øver sig koncentreret ved tangenterne på melodien til "Æblemand". Han sætter pris på samværet med de danske unge.

 

Dawit fra Eritrea har været i Danmark i seks måneder.
Dawit fra Eritrea har været i Danmark i seks måneder.

- Jeg kommer for at lære musik og for at være sammen med venner, forklarer han.

 

Mathias Elberg får også noget ud af sit frivillige arbejde. Projekt Frivillig giver ham et frivilligbevis, som kan blive af værdi senere.

- Det kan jeg bruge til at lægge ved mit cv. Så kan arbejdsgiverne se, at udover gymnasiet har jeg udført frivilligt arbejde ved siden af.

For Margret Heeren er det største udbytte af projektet, at hun kan se, at eleverne får styrket nogle andre kompetencer end de rent gymnasiefaglige, nemlig de sociale.

- Det er stort. Der er rigtig mange elever, der har været rigtig stille. Nu har de fundet ud af, at godt kan. Og det er fedt at se som lærer.

Og selvom Mathias Elberg har travlt i sin hverdag med lektier og fritidsinteresser, så er han slet ikke færdig med det frivillige arbejde.
Nærmere kun lige begyndt.

- Hvis man har tid til det, så kan man lige så godt gøre det. Hjælpe andre, hvor der er brug for det.

 

 

Oversigt

    Oversigt