Hør din lægekonsultation på telefonen

På Sygehus Lillebælt kan patienterne aflytte deres konsultationer via telefonen. Patientforening er ellevild.

Mange danskere har svært ved at huske, hvad der blev sagt hos lægen. Men nu kan der være hjælp på vej.

På Sygehus Lillebælt, der dækker over fem sygehuse i region Syddanmark, er man nemlig i fuld gang med et projekt, hvor lægerne optager konsultationen, så patienten efterfølgende kan aflytte hele samtalen via sin egen telefon.

Og det er så god en idé, at Danske Patienter - patientforeningernes paraplyorganisation - gerne ser idéen rullet ud i hele sundhedsvæsnet hurtigst muligt.

- Det er en fremragende løsning. Alt erfaring siger, at når lægen fortæller, man er alvorligt syg, bliver hovedet fyldt med tanker om familien og ens arbejde, og så hører man kun halvt efter, siger formand Lars Engberg.

Derfor oplever mange også frustration hos de pårørende over, at man ikke kan fortælle mere detaljeret, når man kommer hjem med nyheden.

Systemet kræver ingen tekniske kundskaber. Man ringer blot op til et telefonnummer, indtaster en kode og kan så aflytte sine konsultationer - her kan man også spole frem og tilbage.

Lars Engberg er ikke i tvivl om, at det er en mere praktisk og billigere løsning selv at taste et nummer ind og høre samtalen igen, end at kontakte lægen og få tingene gentaget.

Børnelæge Martin Hulgaard fra Kolding Sygehus, som det seneste halve år har deltaget i projektet, peger også på, at alle pårørende nu i langt højere grad har mulighed for at følge med i sygdoms- og behandlingsforløbet.

- Samtidig kan der være mange finesser omkring medicin, som kan være svære at huske for patienterne. Derfor er optagelserne en god sikkerhed for dem, siger Martin Hulgaard, der ikke har fået andet end positiv respons fra sine patienter.

Oversigt

    Oversigt