Hurtigere hjælp med ny 112-løsning

Hvis du har brug for hjælp og ikke helt kan huske adressen, så har ambulancen sværere ved at finde frem. Det kan koste menneskeliv. En ny gratis 112 App på din smartphone kan hjælpe dig

Når der er brug for politi, brandvæsen eller en ambulance, så tæller hvert sekund.

Men hvis du ikke kender adressen, når du ringer 112, så spildes der unødig tid. Det kan for eksempel være, hvis man får et ildebefindende under en løbetur i parken.

I sådant et tilfælde er det ikke altid, at man lige kan oplyse den nærmeste adresse. Det kan også bare skyldes, at "den sorte klap" går ned, når man får brug for akut hjælp og skal oplyse adressen.

Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Kort & Matrikelstyrelsen og Intergraph har indgået et offentligt-privat samarbejde om udvikling af en 112 App, der skal sikre hurtigere hjælp. Udgifterne til udvikling og markedsføring af App'en finansieres af Trygfonden.

- Ved brand står folk ofte i en stresset situation, når de ringer efter hjælp. 112 App'en skal derfor være nem at bruge. Det nemmeste for folk er, at App'en aktiveres og der så ringes 112, App?en vil så klare resten. Hermed skal folk blot som almindelig forebyggelse downloade App'en til deres Smartphone, fortæller vagtcentralchef Kim Jakobsen fra Københavns Brandvæsen.

Flest 112 opklad fra mobilen

90% af alle opkald til 112 sker i dag fra en mobiltelefon og over halvdelen af alle solgte mobiltelefoner er smartphones med en indbygget GPS, der kan oplyse, hvor du står. Det er disse nye teknologiske muligheder, der tages i brug i 112 App'en.

- Geografiske informationer bruges mange steder til at effektivisere arbejdsgange og skabe bedre service for borgerne. Med 112 App'en gør vi det nemmere at ringe efter hjælp, så fx ambulancen kan nå hurtigere frem. Det kan i bedste fald redde menneskeliv, siger direktør Susanne Juhl, Kort & Matrikelstyrelsen.

Den nye 112 App er ikke en erstatning for det normale opkald til 112. App'en er et supplement.

- Det vil være en meget stor hjælp for 112-alarmcentralen at få en præcis stedangivelse overført samtidig med samtalen. Vi håber derfor, at alle vil downloade 112 App'en til deres smartphone, når App'en bliver klar til december, siger Steen Herlev Larsen, leder af 112-sekretariatet.

Oversigt

    Oversigt