I det fynske folks tjeneste

Opbakning af nødsporsløsning afhænger af finansiering

Socialdemokraternes opbakning til inddragelse af nødsporet på fynske motorvej afhænger af, hvordan regeringen vil finansiere projektet.

Vejdirektoratet har som forsøg åbnet for kørsel i nødsporet på Hillerødmotorvejen. Nødsporet er åbent for kørsel i morgenmyldretiden på hverdage. Foto: Torben Klint / Scanpix

- Men hvor vil de finde pengene?

Sådan lyder den umiddelbare reaktion fra socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn i kølvandet på Venstres udmelding om, at regeringen vil sætte penge af på finansloven til at inddrage nødsporet på den fynske motorvej.

Læs også Nu får fynboerne det tredje spor

- Som udgangspunkt er vi positive over for en udvidelse af Fynske Motorvej ved at inddrage nødsporet. Men vores opbakning afhænger selvfølgelig af, hvordan regeringen har tænkt sig at finansiere projektet. Vi vil gerne vide, hvilke projekter de så har tænkt sig ikke at gennemføre, siger Rasmus Prehn.

Afhænger af samlede finanslov

Det har tidligere været fremme, at man regner med, at den såkaldte nødsporsmodel vil koste cirka 300 millioner kroner at anlægge. 

S bakker umiddelbart op om regeringens forslag om inddragelse af nødspor. Foto: Privatfoto

- Jeg kan ikke sidde her og sige, at vi helt sikkert vil stemme for regeringens forslag. Om det er forslag bliver stemt igennem afhænger af de samlede finanslovsforhandlinger, siger Rasmus Prehn og fortsætter:

- Når det er sagt, vil vi selvfølgelig meget gerne være med til at gøre noget godt for Fyn. Alle, der har kørt på den strækning, ved, hvor store trængselsproblemerne er.