I det fynske folks tjeneste

Ingen opdagede Storebæltskollision i fem minutter

Da coasteren Karen Danielsen tordnede ind i Storebæltsbroen den 3. marts klokken 19,07 fortsatte trafikken ubekymret i fem minutter. Ingen opdagede at et skib havde kilet sig fast under broen før det lykkedes for skibsføreren at udsende nødsignalet \"May-Day\".

-

Da coasteren Karen Danielsen tordnede ind i Storebæltsbroen den 3. marts klokken 19,07 fortsatte trafikken ubekymret i fem minutter. Ingen opdagede at et skib havde kilet sig fast under broen før det lykkedes for skibsføreren at udsende nødsignalet \"May-Day\".


Karen Danielsens skibsbro var totalt smadret under kollisionen. Alligvel lykkedes det for skibsføreren at sende nødsignalet - ellers havde ingen opdaget det

Opdagede ingenting
Det er Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, der i sin kvartalsrapport skriver at VTS, Storebælts trafikovervågning, ikke havde den fjerneste anelse om ulykken før et radiosignal fortalte dem at en 3500 ton tung coaster sad klemt fast under broen med en sådan kraft at hele broen knagede og knirkede.

Først da May-Day signalet gik ind reagerede VTS og kontaktede DSB og politi for at få stoppet trafikken på Storebæltsbroen

Ved du noget? Så send os et tip

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.