Instagram inspirerer tøjdesigner til nye bluser og bukser

Digitale medier som YouTube og Instagram er på kort tid blevet mange fynboere og danskeres foretrukne medier. Til sammen fylder de to digitale medier blot 15 år, men i dagligdagen fylder de langt mere end en 15-årig teenagers behov for søvn.

Den fynske tøjdesigner Line Rosenlund Jensen finder sit faglige fællesskab på de nye digitale medier, fordi hun på den måde bliver inspireret langt ud over lokalområdet og på tværs af sprog og landegrænser.

- Jeg bruger Instagram rigtig meget, og jeg følger folk, som laver spændende ting. Det bliver jeg inspireret af, og det giver mig nye idéer, siger Line Rosenlund Jensen.

Instagram er en mobilapplikation, som blev lanceret i 2010. Det er en billeddelingsportal, hvor man som bruger oploader et billede med en tekst på sin profil. Det billede kan ens følgere se og ’like’ eller kommentere. Næsten 770.000 danskere gør det og bruger mediet hver eneste måned.

How-to-guides hitter på youtube

I den digitale familie med Instagram finder man Youtube som den erfarne storebror. Med 10 års eksistens har platformen skabt sig en enorm magtstatus i hele verden. Ifølge DR’s medierapport fra 2014 er 17 procent af de 3-6 årige på Youtube dagligt eller næsten dagligt. Blandt de 7-12 årige er det tjekker 38 procent dagligt ind for at se en video.

- Rigtig mange af de ting, jeg kan på strikkemaskinen, har jeg lært via Youtube, hvor jeg kan finde en video, der viser, hvordan jeg gør det, siger Line Rosenlund Jensen, der er meget opmærksom på at bruge de to platformen fagligt.

I aften i vores serie om Fyn i den digitale verden kan du se mere til Line Rosenlund Jensen og hendes brug af de to medier. Men du kan også se indslaget her.

Oversigt

    Oversigt