I det fynske folks tjeneste

Internettet skal ruske liv i Ærø

01:28

1 af 2

Mandag bliver "Succes Online" skudt i gang på Ærø af borgmester Karsten Landro og ministeren for by, bolig og landdistrikter. Det nye initiativ skal sætte fokus på virksomheders brug af nettet i ydreområderne.

Ni ud af ti små og mellemstore virksomheder har en hjemmeside, men de bliver opdateret sjældent, og kun på en fjerdedel af hjemmesiderne er det muligt at handle direkte med virksomhederne. Men nu skal de små virksomheder i landets ydreområder blive mere synlige online og lære at tjene penge på nettet.

- I Danmark taler vi om yderområder, hvor vækst har svære vilkår, men på internettet er "udkantsdanmark" ikke eksisterende. Her kan man som virksomhed skabe vækst uanset om man geografisk er placeret i en metropol eller på en øde ø. Enhver virksomhed kan - ligegyldigt hvor lille og nichepræget den er - være global fra dag et. Det handler bare om, at de danske virksomheder skal have øjnene op for det enorme uudnyttede forretningspotentiale, som internettet rummer, siger Peter Friis, Direktør for Google Danmark.

Derfor skyder Carsten Hansen, minister for by, bolig og landdistriker mandag et nyt initiativ i gang på Ærø. Projektet hedder "Succes online", og skal hjælpe virksomhederne med at blive bedre til at skabe indtjening og vækst på nettet.

- Der er et stort potentiale for vækst på internettet for de små og mellemstore virksomheder rundt omkring i Danmark. Regeringens målsætning er, at alle i Danmark har lynhurtigt internet inden 2020, men allerede nu er vi et af de bedst dækkede lande i verden. Men det er ikke nok at have forbindelse til hele verden - man skal også ville noget. På internettet er der ingen geografiske hindringer. De lokale firmaer kan få adgang til flere kunder - og det kan skabe mere liv og vækst også i landdistrikterne", siger Carsten Hansen(S).

Gennem "Succes online" vil virksomhederne i udkantsdanmark kunne få inspiration og træning, så deres hjemmesider bliver mere indbydende og indtjenende. 77% af danskere mellem 16 og 74 år handler på nettet - og tallet er stigende, og hvis ikke de små virksomheder udnytter danskernes stigende lyst til at handle online, går Danmark glip af tocifret milliardbeløb i omsætning.

Bag initiativet står Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, FDIH , Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Deloitte og Google, og til efteråret drager Succes Online videre til yderligere 4 danske kommuner for at træne små og mellemstore virksomheder i online forretning

Læs mere om Succes Online her

Ved du noget? Så send os et tip