I det fynske folks tjeneste

iPhonen gør dig speciel

Folk står i kø for at sikre sig den nyeste iPhone. De stærke brands betaler vi gerne mange penge for, så vi kan iscenesætte os selv som specielle individer.

iPhone, Nike eller Mulberry. Når vi køber produkter med et stærkt brand er vi med til at iscenesætte os selv som unikke.

Det skriver Heidi Hansen, der er adjunkt på Syddansk Uniersitet og underviser i kommunikation og branding.

Hun udgav i august bogen Branding - Teori, Modeller, Analyse, der handler om branding og den merværdi, vi forbrugere tillægger et produkt med et stærkt brand.

- Alle kan jo stort set producere det samme i dag. Det er blevet meget svært at udvikle noget, andre ikke også kan lave, og så er det man skaber en fortælling om produktet som noget unikt gennem brandingen, siger Heidi Hansen.

Og vi forbrugere hopper med på den fortælling, brandet er, og som producenten stiller til rådighed:

- Et brand kobler den immaterielle merværdi sammen med produktet, der kan få os til at føle, at vi står med noget helt specielt. Dermed iscenesætter vi os selv gennem produktets brand og fremstiller os som den person, vi gerne vil vise. Om det så faktisk gør os mere unikke som personligheder, kan man jo diskutere, siger Heidi Hansen.

Loyal overfor Apple

Et af tidens stærkeste brands er Apple. Og iPhone er den vel nok mest omtalete mobiltelefon på markedet.

- Der er helt utrolig meget hype omkring Apples produkter for tiden. For eksempel er det ikke sikkert, at en iPhone kan sms'e hurtigere eller tage bedre billeder end en anden telefon, men mange forbrugere er meget loyale overfor apple og identificerer sig så meget med produktet, at de overhovedet ikke overvejer at købe en anden telefon, fortæller Heidi Hansen.

Og når vi som forbrugere vil gerne skille os ud fra mængden og iscenesætte os selv som specielle med Mulberry, Gucci eller Armani, ja så må til lommerne.

Selvom pris og kvalitet ikke nødvendigvis hænger uløselig sammen.

- Prisen er jo en af de knapper, man kan skrue på, og det er også med til at give forbrugeren følelsen af, at her har man en kvalitetsvare mellem hænderne, siger heidi Hansen.

Ved du noget? Så send os et tip