I det fynske folks tjeneste

Jernbane nord om byen: 'Det skal fejres'

Beboerne i Skallebølle jubler efter at have fået meddelt, at den nye jernbane over Vestfyn kommer til at gå nord om byen.

00:12

- Ah det var dejligt. Det var dog helt fantastisk. Det skal fejres, sådan lød det fra Otto Greve, som er formand for Skallebølle Beboerforening, da han fik beskeden om, at den nye jernbane kommer til at gå nord om byen.

Beboerne har længe været nervøse for placeringen af den nye jernbane. Især husejerne frygtede nemlig faldende huspriser og mere støj, hvis den nye jernbane skulle placeres syd for motorvejen.

Vi bliver ikke ruinerede, det er en god tid for Skallebølle.

Lars Iversen, beboer, Skallebølle.

- Det er en stor dag. Vi har ventet på denne beslutning i rigtig lang tid. Det betyder en stor del for ikke kun beboerne i Skallebølle, men også for beboerne i Nørre Aaby og industri-området i Ejby.

Poul Hansen er netop en af de beboer, der har fulgt godt med i sagen om den nye jernbane. Han er pensioneret og har over længere tid haft en stor frygt for, at han ikke vil kunne sælge sit hus i fremtiden:  

- Det er en lettelse, at vi endelig får en afklaring, fortæller han.

Hjemme hos Lars Iversen, der bor længere ned ad gangen, har de også fulgt godt med i debatten om den nye jernbane. Han regnede med et værditab på en million kroner, hvis jernbanen ikke skulle gå nord om byen:

- Vi bliver ikke ruinerede, det er en god tid for Skallebølle, siger han.

00:24

Lars Iversen, som er Skallebølle beboer, slipper for million-tab.

Luk video

 

Læs også Skallebølle-beboere: Byen overlever ikke gennemkørende tog

Beboere har kæmpet længe

For næsten et år siden, tilbage i december 2016, lavede beboerne en underskriftindsamling for at skabe opmærksomhed omkring de problematikker, som en sydlig linjeføring vil give byen.

- Vi vil lave noget larm. Underskriftindsamlingen er et forsøg på at skabe noget opmærksomhed. Vi vil vise, at der er mange mennesker her i Skallebølle, der er utilfredse med forslaget om en sydlig linjeføring af den nye jernbane, forklarede Jesper Winther, næstformand for beboerforeningen i Skallebølle i december 2016.

Om det er det, der har betydet, at beboerne har noget at fejre i dag er usikkert, men formanden for beboerforeningen er sikker på, at det har gjort indtryk:

- Hvad siger man? Det er måske ikke det alene, der har påvirket det, men mange bække små. Så jeg er sikker på, at det vi har gjort, det har også været med til at påvirke beslutningen, siger Otto Greve.

Læs også Vestfynsk jernbane: Sejr til beboerne i Skallebølle

 

Imod Vejdirektoratets anbefaling

Der har tidligere været tale om tre forskellige konkrete løsningsforslag i forhold til, hvor den nye jernbane skal bygges. Det ene forslag gik ud på at bygge jernbanen nord for motorvejen, det andet forslag var en sydelig linjeføring, mens den tredje løsning handlede om at lave en kombiløsning, hvor jernbanen ville sno sig både syd og nord om motorvejen.

 

 

Det var dog helt fantastisk. Det skal fejres.

Otto Greve, Formand, Skallebølle Beboerforening

Vejdirektoratet har tidligere anbefalet, at den nye jernbane skulle bygges syd for motorvejen, fordi det er 400 millioner kroner billigere end den nordlige løsning og også markant billigere end kombiløsningen.

Et flertal udenom regeringen har dog nu besluttet, at det skal være førstnævnte løsning, selvom det går imod Vejdirektoratets anbefaling. En beslutning, som Skallebølle-beboerne er lykkelige for:

- Jeg er sikker på, at folk bliver rigtig glade, når de får nyheden. Der har jo ikke været mulighed for, at folk kunne sælge deres hus. Så jeg er sikker på, at både befolkningen her i byen og kommunen som helhed synes, at det er en rigtig god dag, forklarer beboerforeningens formand.

Fakta: Togfondens projekter er tilbage på skinner

Der er fundet penge til hurtigere tog, el i skinnerne og bedre internet i togene.  Et flertal uden om regeringen har indgået aftale om at udvide togfonden med to milliarder kroner.

Pengene tages fra aftalen om "bedre og billigere kollektiv trafik", der blev indgået af samme forligskreds i 2012.

Med den nye udvidelse ender togfondens første fase med at koste omkring 15 milliarder kroner. Anden fase vil koste knap 14 milliarder kroner.

Her er projekterne, som nu kan gennemføres:
  • Et af de store mål er at sørge for, at der kun er én times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.
  • Det involverer elektrificering af strækningerne Fredericia til Aalborg og Roskilde til Kalundborg samt kørestrøm.
  • Partierne vælger en nordlig linjeføring på Vestfyn, som går uden om byen Skallebølle, selv om det er over 400 millioner kroner dyrere.
  • Det går imod Vejdirektoratets anbefaling fra kort før jul, men skåner skolen og syv til otte huse.
  • Internettet forbedres i togene, og der afsættes penge til godstrafikken i Nordjylland.
  • Derudover kommer perroner ved Ny Ellebjerg Station i Valby, mens Øresundsbanen på en bro føres over eksisterende bane (niveaufri skæring).
Kilder: Togfonden