I det fynske folks tjeneste

Jernbanen på Vestfyn moderniseres

Nu begynder arbejdet med at modernisere jernbanestrækningen mellem Odense og Fredericia.

Nu begynder arbejdet med at moderniserer jernbanestrækningen mellem Odense og Fredericia.

Den 62 km lange banestrækning mellem Odense og Fredericia skal forbedres og moderniseres.

Banedanmark skal udskifte sporets underlag, sporkassen, rense ballasten - det vil sige skærverne, ombygge broer og perroner og udskifte en del sporskifter.

- Det gør vi for at sikre en fortsat tidssvarende jernbane. I mange år har Banedanmark holdt banen i gang ved almen vedligeholdelse, hvor vi ikke forstyrrer togtrafikken særlig meget. Nu er tiden kommet til at modernisere banen, så vi sikrer tog til tiden - også i fremtiden. Vi renoverer banen for at sikre et stabilt spor med en behagelig togrejse og færre forsinkelser, lyder det fra Bane Danmark.

I påsken bliver det arbejdet i døgndift, og strækningen vil derfor være lukket for togtrafik.

Sådan påvirkes trafikken

Her er en overordnet plan for, hvornår banen er lukket for togdrift.

Påske:

1-2. april: Det ene spor er åbent for togtrafik.

3-4. april: Banen lukker helt for togtrafik.

5-6. april: Det ene spor er åbent for togtrafik.

Uge 18 - 32:

Det ene spor på strækningen mellem Odense og Fredericia lukkes for tortrafik. Således er sporet åbent for togtrafik i begrænset omfang. DSB indsætter togbusser som erstatning for de tog, der tages ud af køreplanen.

Læs mere her

Fakta om modernisering

Alt i alt skal Bane Danmark:

  • bygge 20 km ny sporkasse
  • ballastrense 54 km spor
  • ombygge 6 broer
  • udskifte 30 sporskifter og nedlægge 13
  • ombygge sporskifter eller perroner flere stationer.