I det fynske folks tjeneste

Jernbaneoverskæringer skal undersøges

Den seneste ulykke, hvor et tog dræbte en dreng i Højby, får politikerne til at undersøge sikkerheden i overkørslerne.

Halvbomme og helbomme

Partierne bag transportforliget vil nu have sikkerhed for, at der ikke findes farlige jernbaneoverskæringer på danmarkskortet.

Derfor bliver en særlig Task Force i Banedanmark nu bedt om at screene alle såkaldte sikre, eller sikrede, jernbaneoverkørsler. Det skal ske for at se, om de nu også er så sikre.

Undersøgelsen kommer, efter at en ulykke tidligere på måneden kostede en 11-årig dreng livet, da han blev ramt af et tog på Odense-Svendborg linjen.

- Nu må vi ikke blot have screenet alle overkørslerne. Vi må også kigge på, om det ikke er en god ide, at tage alle halvbommene og gøre dem til helbomme. Ikke nødvendigvis alle steder, men de omkring 60 til 65 steder, hvor der er meget trafik, og for eksempel fortov i begge sider og skoler i nærheden, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Ifølge transportministeren kan det også blive nødvendigt helt at nedlægge overkørslerne enkelte steder. Alene på Odense-Svendborg linjer er der således 32 af slagsen.

I forvejen har partierne aftalt at bruge 36 millioner kroner årligt på at sikre eller nedlægge såkaldte usikrede overkørsler på Banedanmarks net. Derudover bliver der nu afsat 40 millioner kroner til en indsats de kommende fire til fem år for at forbedre sikkerheden i de sikrede overkørsler.

Alle Folketingets partier, undtagen Enhedslisten, står bag transportforliget, og Socialdemokraternes medlem af Folketingets trafikudvalg, Poul Andersen, har en besked til den nye Task Force:

- De får kun en klar besked herfra: Det hele skal gennemgåes.