I det fynske folks tjeneste

Kons: Færre chefer skal give flere busser

Bedre busdrift, flere ruter og en mindre administration. Det bliver resultatet, hvis det fynske busselskab FynBus fusionerer med det syd- og sønderjyske busselskab, Sydtrafik. Det mener Morten Weiss-Pedersen fra Konservative.

00:13

Hvis det står til Konservatives spidskandidat til det kommende regionsrådsvalg, Morten Weiss-Pedersen, så skal busserne i fremtiden ikke køre rundt med FynBus logoet på siden. 

Han vil nemlig slå FynBus og det syd- og sønderjyske busselskab, Sydtrafik, sammen til et stort busselskab, der dækker hele Region Syddanmark. 

Det er alt for urimelig dyrt at have to direktioner og to bestyrelser, der skal have honorarer

Morten Weiss-Pedersen, K

- Det er alt for urimelig dyrt at have to direktioner og to bestyrelser, der skal have honorarer, siger Morten Weiss-Pedersen (K). 

Den konservative politiker vil have færre penge til direktører og bestyrelser og flere penge til busser.

Læs også Fælles køreplan for busser over Lillebælt

Men forslaget om en sammenlægning af de to busselskaber er ikke nyt. Det blev også foreslået for fire år siden inden seneste kommunalvalg. Også dengang syntes Region Syddanmark, at ét regionalt busselskab var en god idé.

- Jeg synes faktisk, det er et rigtig godt forslag, og det har regionsrådet også tidligere sagt, at vi mener. Det er klart, vi ser det i et regionalt perspektiv, hvor vi kan se, at vi betaler til to administrationer, forklarer Stephanie Lose (V), formand for Region Syddanmark. 

Økonomisk gevinst
I 2013, da forslaget om ét regionalt busselskab kom frem, blev der lavet en rapport for at undersøge mulighederne for en sammenlægning. Dengang konkluderede konsulentfirmaet bag rapporten, at en sammenlægning kunne betyde en besparelse på syv millioner kroner. 

00:22 Luk video

De ti fynske borgmestre afviste dog alligevel en sammenlægning. Begrundelsen lød, at de driftsmæssige forudsætninger mellem FynBus og Sydtrafik var for forskellige. Samme holdning finder man stadig på Fyn. En af dem, der fortsat er imod, er formanden for FynBus og borgmester i Nordfyns Kommune, Morten Andersen (V).

Det er vurderingen, at vi ti fynske kommuner arbejder sammen om at skabe den bedst mulige kollektive trafik. Det gør vi altså bedst i et fynsk trafikselsskab, 

Morten Andersen, bestyrelsesformand, FynBus

- Vi er sat i verden for at betjene fynboerne bedst muligt. Jeg har et mandat fra Nordfyns Kommune, som nu er i bestyrelsen hos FynBus, og der er det vurderingen, at vi ti fynske kommuner arbejder sammen om at skabe den bedst mulige kollektive trafik. Det gør vi altså bedst i et fynsk trafikselsskab, fortæller Morten Andersen. 

Læs også Ny formand for landets trafikselskaber

Han afviser, at hans honorar på 160.000 kroner om året for at være formand i FynBus, spiller en rolle, når det kommer til en sammenlægning. Også selvom formanden risikerer at miste det honorar.

- Når jeg er bestyrelsesformand for FynBus og får 160.000 kroner, så er jeg sat i verden for at sikre bedst mulig kollektiv trafik på Fyn. Og det er den opgave, jeg varetager, siger Morten Andersen.

Morten Weiss-Pedersen føler sig dog overbevist om, at gevinsten ved en sammenlægning er så stor, at det bliver en realitet.

- Jeg vil foreslå, at regionen tager initiativ til at lave en meget grundig analyse af, hvad den her sammenlægning kan give af besparelser. Når det tal ligger på bordet, tror jeg ikke, at de fynske borgmestre vover at gå imod et sådant fælles selsskab, fortæller Morten Weiss-Pedersen.