I det fynske folks tjeneste

Kæmpe-investering: 26 nye el-tog kører ikke til Fyn

Foto: Bax Lindhardt/Scanpix/arkiv

DSB lever ikke op til kravet om rettidighed, men det kan nye el-tog lave om på. Det vil dog først ske på Sjælland.

Når DSB investerer i 26 nye el-lokomotiver, vil det nedsætte afhængigheden af IC2- og IC4-tog, som er skyld i DSB's forsinkelser.

Det siger transportminister Hans Christian-Schmidt (V) som svar på, at DSB's rettidighed er på 91,9 procent - kravet er 93,8 procent.

Men de nye tog kommer foreløbig kun til at køre til glæde for sjællænderne. De forventelig mere rettidige el-tog må fynboerne og jyderne vente på.

- Det er nogle ting, som vi godt ved, er en udfordring. Foreløbig har vi bestemt, at disse 26 tog kan komme ud at køre på Sjælland, siger transportminister til Ritzau.

- Det er klart, at den næste plan er en elektrificering af Jylland. Jeg forstår godt, at der er udfordringer, og jeg drømmer ikke om at sige, at der ikke er flere udfordringer. Men jeg glæder mig over, at der er god sammenhæng i tingene her på Sjælland, siger han.

I drift i 2020 - på Sjælland

De nye el-drevne lokomotiver kommer i drift i begyndelsen af 2020 og skal blandt andet erstatte de eksisterende diesel-lokomotiver. De skal hovedsageligt sættes ind i regionaltrafikken på Sjælland.

Således kan de nye el-tog sikre en gradvist udfasning af IC2 og IC4.

IC4 skal dog fortsat køre, indtil elektrificering er gennemført, og nyt materiale er på plads.

Først derefter kommer "det helt store løft i kunderettidigheden", lyder løftet fra DSB.

Fakta: Problemtog fjernes fra skinnerne og erstattes

Køb af el-tog ventes at nedsætte afhængigheden af IC2- og IC4-tog, som har været udskældt.

DSB vil investere i 26 nye el-lokomotiver, som skal afløse de ældre og miljøbelastende dieseldrevne, hvilket vil gavne miljøet og gerne skulle resultere i mere stabil drift.

Købet ventes at nedsætte afhængigheden af IC2- og IC4-tog, som har været udskældt.

Her kan du blive klogere på problemtogene:
  • Rettidigheden ligger på 91,9 procent, hvilket er under kravet på 93,8 procent.
  • Hovedparten af forsinkelserne er på mellem tre og seks minutter. Det er DSB's forventning, at nye tiltag vil få en positiv effekt på rettidigheden.
  • IC2 er aldrig kommet ordentligt i gang og er kun i meget lille omfang anvendt i trafikken. Togene lever ikke op til de krav til stabilitet, som er en forudsætning.
  • DSB har i alt 82 IC4-togsæt og 23 IC2-sæt. Der er blot syv togsæt fra typen IC2-tog i DSB's driftspulje, hvoraf de tre indgår i reserve. Værdien af IC4-flåden udgør 3,7 milliarder kroner.
  • IC2 har siden leveringen præsteret endnu værre end IC4. Det ses i antallet af kørte kilometer mellem tekniske problemer, der forsinker toget med fem minutter eller mere. Det fremgår af DSB's seneste månedsrapport.
  • IC4 har i år i gennemsnit kørt 4861 kilometer mellem hvert teknisk problem. IC2 har præsteret blot 2992 kilometer mellem tekniske problemer.
  • Målsætningen er, at IC4-togene kommer op på 20.000 kilometer uden tekniske problemer i 2019. Til sammenligning har de aldrende IC3 i år gennemsnitligt præsteret 48.217 kilometer mellem tekniske problemer.
  • DSB planlægger at få gennemført en evaluering af arbejdet med IC4 og IC2 i løbet af andet halvår i år.
  • Det sker som opfølgning på den eksterne vurdering af de to tog fra 2014, der har dannet grundlag for indsættelsen af IC4-tog.

Kilder: Ingeniøren, DSB

 

Ved du noget? Så send os et tip