I det fynske folks tjeneste

Kæmpeordre til værft: Sejlskib skal splittes ad

Skoleskibet Georg Stage er tilbage på Assens Skibsværft. De kommende måneder skal det gamle sejlskib splittes ad, og genopbygges, så det bliver bedre, end da det blev bygget i 1934.

00:25

- Det er en mega-stor ordre for Assens Skibsværft. Den giver beskæftigelse til 25-30 medarbejdere de næste syv måneder, fortæller direktør Erling Pedersen fra Assens Skibsværft A/S. Video: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Skoleskibet Georg Stage pilles fra hinanden på Assens Skibsværft. Foto: Ole Holbech

Sådan ser skoleskibet Georg Stage med master. Foto: arkiv

Sådan ser skoleskibet Georg Stage med master. Foto: arkiv

1 af 11

Det stolte skoleskib Georg Stage ligner en skygge af sig selv. Stump for stump bliver skibet i disse dage pillet fra hinanden på Assens Skibsværft.

- Vi piller dækket af, tager al indmaden ud og så skifter vi det stål, der trænger til det. Og så monterer vi forhåbentlig det hele igen, så vi kan komme ud og sejle igen, siger direktør Asser Amdisen fra Georg Stage.

For halvandet år siden var den gamle fuldrigger også til reparation på Assens Værft. Men her viste det sig, at der skulle en større omgang til.

Læs også Skoleskibet Georg Stage på værft i Assens

- Sådan er det med reparationer af gamle skibe. Vi kender ikke det, der ligger indenunder, før vi får pillet det fra hinanden, fortæller direktør Erling Pedersen fra Assens Skibsværft A/S.

Alt træ, messing og inventar pilles ud

Alt træ, messing og inventar skal pilles ud, inden arbejdet med at reparere selve stålskroget kan komme i gang. Hvad den store reparation kommer til at koste er en hemmelighed, men det er et stor beløb.

- Beløbet vil jeg ikke sætte tal på endnu. Vi er stadig i gang med at forhandle de endelige tal. Men der er tale om et anseligt to-cifret millionbeløb, og det ligger ikke i bunden af skalaen. Men det er også billigt i forhold til, hvad man kan få ud af et skib som det her, siger Asser Amdisen.

Læs også Georg Stage snart klar til at forlade Fyn

For Assens Skibsværft er der tale om en rigtig stor ordre.

- Det er en mega-stor ordre for Assens Skibsværft. Den giver beskæftigelse til 25-30 medarbejdere de næste syv måneder, fortæller direktør Erling Pedersen fra Assens Skibsværft A/S.

Skoleskibet Georg Stage skal være klar til at sejle ud med nye søfartselever til næste sommer.

02:41

- Vi piller dækket af, tager al indmaden ud og så skifter vi det stål, der trænger til det. Og så monterer vi forhåbentlig det hele igen, så vi kan komme ud og sejle igen, siger direktør Asser Amdisen fra Georg Stage.

Luk video

Fakta om skibet Georg Stage

  • Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor Skoleskibet Georg Stage, som vi kender det i dag, blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
  • Den dag i dag sejler Skoleskibet Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for over 130 år siden.
  • Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er alle skibes moder (på engelsk hedder en fuldrigger - a Ship) og riggen er en af de mest håndterbare i forhold til at få den rette sejlføring.
  • Fuldriggeren også meget mandskabskrævende. Der er nok derfor, der ikke er så mange fuldriggere tilbage.
Kilde: Georg Stage

Fakta om uddannelsen på Georg Stage

  • Et togt med Georg Stage er både en søfartsuddannelse og en oplevelse for livet.
  • Sammen med 62 andre unge mennesker og 10 erfarne søfolk sejler elever og Georg Stage ud i verden.
  • Uddannelsen giver mulighed for at tage hyre som sømand.
  • Mange tidligere elever er fortsat i de maritime erhverv. Blandt tidligere elever findes medarbejdere på boreplatforme, maskinmestre, styrmænd og kaptajner på verdens største både sejl- og motorskibe.
Kilde: Georg Stage