Kampagne: Ring kun til lægevagten ved akut behov

Lægevagten i Region Syddanmark vil gerne bruge tiden på de personer, der akut har brug for hjælp, men vagtlægerne får mange opkald, der godt kunne vente til en tid hos egen læge. En ny kampagne skal opfordre til omtanke, når man bruger lægevagten.

Receptfornyelser på p-piller, hovedpinepiller eller hæmoridecreme. Eller måske bare en fodsvamp, der driller lidt.
Lægevagten i Region Syddanmark oplever, at få mange opkald, der godt kan vente, til egen læge har åbent igen.

I værste tilfælde spærrer disse opkald for akutte henvendelser og skaber længere ventetid i telefonen.
Derfor sætter Region Syddanmark nu gang i en kampagne, der skal få borgerne i regionen til i højere grad at bruge deres egen læge i stedet for at ringe til lægevagten.

- En del mennesker ringer til lægevagten for at få fornyet recepter, og det tager tid og ressourcer fra personer, som har akutte helbredsproblemer. Vi oplever også, at folk i en vis udstrækning ringer med ting, som ikke er akutte. Det kunne for eksempel være et udslet, de har haft i flere dage, eller ondt i ryggen gennem en uge, siger Ole Holm-Thomsen, vagtchef ved lægevagten i Region Syddanmark.

Det er forglemmelser
Noget af det, som man skal gå til egen læge med, er receptfornyelser på fast medicin. Det kan blandt andet være p-piller, piller mod mavesyre eller smertestillende. Alligevel laver lægevagten mange af den slags receptfornyelser.
I 2016 fornyede de eksempelvis 2006 recepter på p-piller, 1247 recepter på Panodil og Kodimagnyl og 313 receptfornyelser for stofskifte-medicin. Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor der er tale om noget akut.

Fokus giver god mening
Det giver rigtig god mening at sætte fokus på, hvordan man bruger lægevagten. Det mener formand for Region Syddanmarks sundhedssamordningsudvalg Tage Petersen (V).

- Hensigten med lægevagten er, at man skal kunne få hurtig hjælp, hvis man er akut syg, ens sygdom er forværret eller man er kommet til skade. Desværre ser det ud til, at lægevagten af og til bliver brugt som en slags erstatning for egen læge, fordi man glemmer at forny recepter eller ikke lige når det. Og det er både dyrt for samfundet og uhensigtsmæssigt for de borgere, der har brug for akut hjælp, siger Tage Petersen.

Telefonbesked giver færre opkald 

Lægevagten i Region Syddanmark modtog 713.833 opkald i 2016.
En ny velkomstbesked ved lægevagten, der gør opmærksom på, at receptfornyelser bør ske ved egen læge, har allerede mindsket antallet af lægevagtkonsultationer over telefonen med cirka 4.000 målt på to ens to-måneders perioder fra henholdsvis før og efter beskeden blev indført.

Håbet er, at den nye kampagne kan medvirke til at bringe antallet af ikke-akutte opkald yderligere ned.

De akutte tilfælde kan blandt andet være feber, smerter, lammelser, psykiske tilstande og andre tilstande, som man ikke selv kan vurdere og behandle.

Kampagnen kommer til at bestå af en kommunikationsindsats i de lægepraksis, der ligger i regionen, ligesom der også bliver en indsats på sociale medier og på info-skærmene ude på sygehusene.

Oversigt

    Oversigt