I det fynske folks tjeneste

Se kortet: Kan man lade sin elbil i din by?

Kritikken af elbiler går ofte på, at der er for få og for langt imellem ladestanderne. Hos Clever, der er det ene af Danmarks to store ladeselskaber, er fokus de kommende år på ladestandere hjemme og på arbejdspladserne. Især laderen hjemme kan blive en gevinst for det grønne regnskab, mener firmaet.

Der findes to store elbil-ladefirmaer i Danmark. E.on og Clever. Scroll ned og se, hvor deres offentlige ladere står her på Fyn. På billedet er det to parkeringspladser, som Odense Kommune har reserveret til elbiler. Arkivfoto

Elbiler kører stadig ikke langt nok på en opladning. Der er slet ikke ladestandere nok. 

I dag eksporterer vi jo vores vindenergi, når vi producerer for meget. I stedet kunne vi lægge den overskydende vedvarende energi ned i elbilerne og køre på den om dagen.

Henrik SKyggebjerg, Clever.

Og de, der er, lader ikke hurtigt nok. Tre fordomme, der går igen hos mange.

- Det er bestemt et livsstilsvalg at skifte til elbil, medgiver Henrik Skyggebjerg.  

Han er kommunikations- og presseansvarlig hos Clever, det ene af Danmarks to største ladeselskaber. 

Elbilen har endnu ikke rigtig fået fat i forbrugerne. Sidste år blev der kun solgt 1.545 elbiler. På landsplan findes der knap 10.000 elbiler. 

Alligevel tager Henrik Skyggebjerg kritikken af det danske ladenetværk med sindsro. Faktisk har, siger Henrik Skyggebjerg, Danmark fem gange flere ladepunkter per elbil end nordmændene har.

- Og ladeinfrastrukturen i Norge står ikke i vejen for nordmændene, der køber flere elbiler per indbygger end noget andet land i verden.

Men når det er sagt, så har vi om få år slet ikke samme behov for at lade så meget, når vi er på farten, lyder vurderingen.

Fokus på elbiler

  • Elbiler reducerer drivhusgasudledningen. Men der findes stadig forsvindende få elbiler på Fyn.
  • TV 2/Fyn undersøger elbilens muligheder og barrierer på Fyn.

- Vi kommer selvfølgelig til at sætte flere offentlige hurtigladere op i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene. Men hvis vi kigger bare få år ind i fremtiden, så kommer elbilerne til at køre markant længere på en opladning. Det betyder, man bliver mindre afhængig af at lade, mens man er på farten, siger Henrik Skyggebjerg og slår fast:

- Derfor bliver rygraden i opladningssystemet i fremtiden i højere grad opladerne i folks hjem og på arbejdspladsen, siger Henrik Skyggebjerg.

Nu siger du, at batterierne bliver meget bedre. Hvorfor skulle jeg så købe en elbil i dag, hvis den er håbløst forældet om få år?

Læs også Salget stiger: Men stadig forsvindende få elbiler på Fyn

- Sådan tror jeg ikke, man skal tænke på det. Man skal hellere gøre op med sig selv, om ens transportbehov kan opfyldes af en af de elbiler, der findes i dag. Bare i år lancerer flere bilmærker, der kan køre mellem 400 og 500 kilometer på en opladning. Det er meget mere, end de fleste af os har behov for i dagligdagen, siger Henrik Skyggebjerg og fortsætter:

- Faktisk ved vi, at 95 procent af danskerne havde deres daglige kørselsbehov dækket allerede med 2013-modellernes rækkevidde, siger Henrik Skyggebjerg.

Der findes to store ladefirmaer til elbiler i Danmark. Det er firmaerne E.on og Clever. Kortet ovenover viser, hvor de to firmaers ladestandere står her på Fyn.

Tank nattens storm på bilen

I Aarhus er de bekymrede for, om elnettet kan klare belastningen, når elbilerne begynder at indtage parcelhuskvartererne. Har vi en udfordring?

Hvis vi sendte en million elbiler på gaden og satte dem allesammen til at lade klokken 18, så er det klart, at det ville sætte vores elnet under pres. Men vi har faktisk allerede i dag teknologien til forskudt ladning, som kan være en del af løsningen. Det betyder, at man kan indstille sin lader til først at lade om natten, hvor vi generelt ikke bruger ret meget strøm.

Henrik Skyggebjerg, Clever.

- Hvis vi sendte en million elbiler på gaden og satte dem allesammen til at lade klokken 18, så er det klart, at det ville sætte vores elnet under pres. Men vi har faktisk allerede i dag teknologien til forskudt ladning, som kan være en del af løsningen. Det betyder, at man kan indstille sin lader til først at lade om natten, hvor vi generelt ikke bruger ret meget strøm.

For ud over, at det skåner elnettet, så er der også en klimagevinst ved at lade om natten.

- I dag eksporterer vi jo vores vindenergi, når vi producerer for meget. Det gør vi ofte om natten, fordi vores forbrug helt naturligt falder, når vi går i seng. I stedet kunne vi lægge vores overskydende vedvarende energi ned i elbilerne og køre på den om dagen, siger Henrik Skyggebjerg.

- På den måde kunne elbilerne være til at optimere forbruget af vores vedvarende energi. 

Læs også Inge har lige droppet diesel: Alle skulle prøve at køre på el