I det fynske folks tjeneste

Kommuner tilbyder online-hjælp udenfor lukketid

Flere og flere kommunale ydelser skal man selv ordne på kommunernes hjemmesider. Derfor opretter en række kommuner en fælles telefon-hotline med hjælp udenfor normal åbningstid.

Skal du melde flytning, have nyt pas eller en byggetilladelse?

Så skal du benytte din kommunes selvbetjening på dens hjemmeside.

Og flere og flere ydelser kommer til at foregå der.

Derfor er otte fynske kommuner med blandt de 19 syddanske kommuner, som står bag den ny fælles hotline fra 2. februar.

Linjen med nummeret 70 20 40 21 er åben søndag til torsdag fra klokken 15.00 til 21.00 ud fra en formodning om, at det er i det tidsrum de fleste benytter kommunens selvbetjening.

Men hvis det driller, har der hidtil ikke været hjælp at hente, fordi kommunekontoret er lukket.

Medarbejderne i de 19 kommuner sidder ved telefonerne på skift og kan hjælpe, uanset hvilken kommune man ringer fra.

- Vi har i Odense taget initiativ til den fælles hotline. Vi vil nemlig gerne yde effektiv hjælp og guide borgerne nemt og hurtigt til det digitale Danmark, siger social- og arbejdsmarkedsrådmand Steen Møller, Kons.

Af de fynske kommuner er kun Nordfyns og Kerteminde Kommuner ikke med. Kerteminde overvejer at gå med, mens Nordfyns Kommune ikke har reageret på henvendelsen fra Odense, oplyser chefen for borgerservice i Odense Hanne Sørud.

Der er i første omgang tale om et pilotprojekt, der løber til udgangen af 2015, men viser behovet sig, kan den blive permanent.

Ved du noget? Så send os et tip