I det fynske folks tjeneste

Kommunikationsbureau beklager samarbejde om Falck-kampagne

Bureauet Advice bekræfter, at det samarbejdede med Falck om kampagne mod ambulanceselskabet Bios.

Foto: Ole Holbech

Kommunikationsbureauet Advice beklager sit samarbejde med Falck om en kampagne mod Falck-konkurrenten Bios.

Det sker i en pressemeddelelse på bureauets hjemmeside.

Konkurrencerådet meddelte onsdag, at det vil melde Falck til Bagmandspolitiet for at have misbrugt sin markedsposition blandt andet igennem en kommunikationskampagne mod Bios.

I afgørelsen blev Falcks samarbejdspartnere hemmeligholdt. Men nu bekræfter Advice samarbejdet på sin hjemmeside.

Her konstaterer administrerende direktør Espen Højlund efter at have læst afgørelsen, at "vi på flere parametre ikke lever op til de værdier og standarder, vi har (...)".

Læs også Nye detaljer afsløret: Falck ville forbinde Bios med frygt og død

I meddelelsen forklarer direktøren, at tre medarbejdere var en del af kampagnen. To er ikke længere ansat på bureauet, mens én har fået en "kraftig advarsel".

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Schaumburg-Müller har til lokalmediet fyens.dk udtalt:

- Det er vigtigt at sige, at de kommunikationsbureauer, som Falck har brugt, ikke har overtrådt konkurrencereglerne. Det er Falck, der har gjort det. Så bureauerne vil ikke blive meldt til politiet i denne sag, sagde han

Den langstrakte sag går tilbage til 2014, hvor hollandske Bios ville ind på markedet for ambulancedrift i Danmark.

Her vandt Bios retten til at drive ambulancer i Region Syddanmark, hvilket Falck hidtil havde stået for.

Ifølge Konkurrencerådet misbrugte Falck i 2014 og 2015 sin stilling på markedet til at mindske Bios' mulighed for at skaffe reddere.

Det skete blandt ved i det skjulte "at formidle negative historier om Bios til presse og medarbejdere samt målrettet at påvirke de ambulancereddere, der overvejede job hos Bios", skrev formand for Konkurrencerådet Christian Schultz onsdag.

Det var blandt andet problematisk, da ambulancereddere er en vigtig og begrænset ressource, skrev rådet videre.

Den intense kamp mellem de to selskaber endte med, at Bios ikke kunne leve op til kravene i den kontrakt, det havde indgået med Region Syddanmark.

Selskabet gik efterfølgende konkurs.

Falck har anket Konkurrencerådets afgørelse.

- Falck undskyldte den 29. juni 2018 offentligt for dele af sin ageren i forbindelse med udbuddet, skrev Falck onsdag i en meddelelse.

- Virksomheden levede ikke op til sine egne og omverdenens forventninger, men har ifølge sine juridiske rådgivere ageret inden for konkurrencelovens rammer.

Dokumentation: Om Advices rådgivning af Falck

Pressemeddelelse fra Advice 2. februar 2019:

 

Om Advices rådgivning af Falck

 

Advice arbejdede i 2014-15 for Falck. Vores arbejde indgår i Konkurrencerådets afgørelse om Falck, som blev offentliggjort fredag den 1. februar 2019.

Advice er ikke part i sagen i juridisk forstand, og har derfor på intet tidspunkt i undersøgelsesforløbet været i kontakt med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og er på intet tidspunkt blevet hørt i sagen. Vi har derfor heller ikke kunnet udtale os om sagen før nu, hvor vi har fået adgang til materialet. Vi mangler fortsat at sætte os grundigt ind i sagen, men vil gerne melde følgende ud:

 

 

Vi er anonymiseret i styrelsens afgørelse. Vicedirektør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jacob Schaumburg-Müller begrunder anonymiseringen i Børsen 31. januar således:

 

“Sagen handler om, at Falck har overtrådt loven og fået et påbud. De tre kommunikationsbureauer har ikke overtrådt nogen lov og har ikke fået noget påbud. De har ikke engang haft adgang til partshøring”.

 

Af den årsag kan vi ikke kommentere på Konkurrencerådets afgørelse. Som det fremgår af Falcks kommunikation, ønsker virksomheden selv at påtage sig det fulde ansvar for sagen. Det respekterer vi selvfølgelig.

 

Men en ting er den juridiske side af sagen. Noget andet er den etiske. Ved en umiddelbar gennemlæsning af afgørelsen kan vi konstatere, at vi på flere parametre ikke lever op til de værdier og standarder, vi har, og de forventninger omverdenen har til os. Det gælder både i forhold til at sikre os, at dialogen med vores kunder altid er professionel og nøgtern. Og det gælder i forhold til at sikre os, at vi er helt tydelige omkring, hvem vi repræsenterer. Det beklager vi dybt.

 

Sagen, som for os er ganske usædvanlig, giver anledning til dyb selvransagelse og skærpelse af vores interne værdier og guidelines. Samarbejdet med Falck blev iværksat af to tidligere medarbejdere i efteråret 2014. Herudover blev en tredje medarbejder tilknyttet projektet fra starten af 2015. Sidstnævnte har ikke haft kontakt med andre end ansatte i Falck, og han har spillet en marginal rolle i projektet. Denne medarbejder er stadig ansat i Advice, og vi har valgt at give vedkommende en kraftig advarsel for sin rolle i sagen, der på mange parametre er uacceptabel og meget langt fra, hvad Advice ønsker at være kendt for. Og den ligger langt fra, hvad vi praktiserer og rådgiver vores kunder til.

 

Falck har meddelt, at sagen ankes og kan ende ved domstolene. Advice har derfor ikke yderligere kommentarer til sagen.

 

Espen Højlund 
CEO