I det fynske folks tjeneste

Kostråd

-

-

Der findes efterhånden et utal af bøger på markedet som handler om kost og ernæring. Mange af disse handler om, hvordan du kan tabe dig - for eksempel ved at spise efter din blodtype, om kun at spise visse madvarer eller om at undgå bestemte varer - i det hele taget om at være på en form for kur! Men det er desværre ikke en enkelt eller flere slankekurer, der holder dig sund og slank livet igennem. I stedet drejer det sig om en permanent livsstilsændring i form af nogle bedre kostvaner, som alt i alt kan kortes ned til nogle få, men fornuftige og basale kostråd:
 
Spis 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider: Springer du nogle af måltiderne over, kommer du  højst sandsynligt til at spise alt for meget senere på dagen, fordi blodsukkeret er blevet for lavt - og ellers kan der ske det, at du hen på eftermiddagen får lyst til noget hurtigt energi i form af slik og kager! I bund og grund drejer sig om at holde blodsukkeret stabilt dagen igennem.
 
Spis det hele i alle måltider: Indtag altid kulhydrat, protein og lidt fedt ved alle måltider, da deres funktion supplerer hinanden, hvorved du både er sikker på at få alle de vigtige næringsstoffer, men også at blodsukkeret holdes stabilt op til flere timer efter at du har spist. Du er altså mæt i længere tid!
 
Spis mindre portioner: Begynd med at øse en lille portion op på tallerken for du kan jo altid tage en portion mere. Gør det dog til en vane, at du venter et stykke tid, inden du tager anden portion, da det tager nogen tid inden mætheden indtræffer. Spørg dig selv, om du stadigvæk er sulten, eller om du blot spiser, fordi du har lyst! Har du stadigvæk appetit, så tag en portion mere. Gør det ligeledes til en vane, at du køber små poser af slik,  mindre stykker chokolade og  små poser chips, da mange, når de først har åbnet en pose slik spiser til, at der ikke er mere tilbage. Derfor er chancen for at åbne endnu en pose mindre sandsynligt, end hvis du havde købt en større pose, hvor du bare spiser til der ikke er mere tilbage.

Undgå fristelser: Planlæg i forvejen hvad du skal spise, så du ikke står i en situation, hvor du ikke har noget mad eller de rigtig madvarer i huset, og derfor lettere bliver fristet til at vælge en nem løsning i form af fastfood, som ofte indeholder alt for meget af det mættede fedt og kulhydrater med et højt glykæmisk indeks. Undgå også at friste dig selv ved at have skabet fyldt op med kager, slik og chokolade. Fyld hellere køkkenet op med friske frugter og grøntsager. Gør os dig selv den tjeneste, at du ikke køber ind, når du er sulten, da du risikerer at komme til at købe for mange af de forkerte madvarer.

Lev efter en balancegang man kan kalde 90-10: Spis rigtigt 90% af tiden og som du har lyst til de resterende 10%, så går det aldrig helt galt. Piner du dig selv for meget ender det bare med at du i stedet for at nyde et lille stykke chokolade lørdag eftermiddag ender med at spise hele pladen allerede lørdag aften! Kommer du ud af kurs og indtager enten alt for mange kalorier eller de forkerte kalorier, så tilgiv dig selv og kom hurtigt tilbage til de gode kostvaner, i stedet for at falde i et sort hul, hvor det også bare kan være lige meget, for inden du ser dig om, har du sikket allerede taget mange flere kilo på. Der er plads til at skeje lidt ud, men højst 10% af tiden, men mange oplever faktisk, at når de først er kommet ind i en god vane med gode mættende og sunde kostvaner slet ikke har lyst til søde eller fede sager! 

Ved du noget? Så send os et tip