Kritik af trafik-forhold i Syddanmark

Trafik-forholdene i Syddanmark medfører dagligt store udfordringer for pendlere, erhvervsliv og beredskab. Ingeniørforeningen på Fyn efterlyser derfor politisk handling, hvis ikke landsdelen skal ende som en stor trafikprop.

Der skal i dag ikke meget til, før trafikken i Syddanmark sander til. Tabt gods på vejen, mindre færdselsuheld samt den stigende mængde biler og gods er alle faktorer, der jævnligt medfører tidsrøvende trængsel.

Formand for Ingeniørforeningens Region Fyn Lars Andresen mener derfor, at politikerne må flytte fokus fra papir til handling,

- Der hersker i dag til tider kaotiske tilstande i trafikken. For to måneder siden udkom infrastruktur-kommissionens længe ventede rapport, men ord er ikke nok, der må handles nu, eller sander vejene endnu mere til, siger Lars Andresen.

Ingeniørforeningens Region Fyn mener, at det haster med at komme i gang med udbygningen af det 3. motorvejsspor på Vestfyn og den næste Lillebæltsbro.

Desuden skal Rute 8 over Fyn til Sønderjylland og Nordtyskland moderniseres med motorvej/motortrafikveje og ½ time drift på
Bøjden-Fynshav, således at Porten til EU kan fastholdes og sikre regionens erhvervsudvikling.

Trafikforholdene i Syddanmark er emnet for en stor konference på Nyborg Strand 1. april hvor blandt andet Folketingets Trafikudvalg, infrastrukturkommissionen og Ingeniørforeningens deltager.

Oversigt

    Oversigt