I det fynske folks tjeneste

Krydser koster kassen

Det ser ikke ud til at finanskrisen kradser særlig hårdt hos kandidaterne til kommunalvalget. Hele 25 procent kaster mere end 10.000 kr. af egne midler efter deres valgkampagne, viser en undersøgelse foretaget af TV2/FYN

04:00

Morten Andersen fra venstre i Nordfyns Kommune har investeret i 5 kæmpebannere, placeret ved kommunens indfaldsveje

1 af 2

Venstre i førertrøjen

Over halvdelen af kandidaterne bruger penge ud af egen lomme til finansiering af deres valgkamp.
Morten Andersen fra Nordfyns Kommune er en af de kandidater fra Venstre, der trodser krisen.
 
- Nogle folk vælger at købe en ny bil, mens andre vælger at køre rundt i en gammel bil og bruge pengene andet steds. Jeg har valgt at satse på min borgmesterpost og mener det er helt i orden at bruge egne midler til finansiering af dette, siger Morten Andersen.

Han vil ikke offentliggøre, hvor meget helt præcist han har tænkt sig at bruge i sin valgkamp, men nævner blot at han selv har finansieret bl.a. fem store (3 gange 4 meters) bannere, som han har opsat ved indfaldsvejene til Nordfyns Kommune.

- Jeg mener det er et spørgsmål om prioritering. I 2008 blev jeg valgt som borgmesterkandidat i Nordfyns Kommune og prioriterer derfor mit kandidatur meget højt, og ja her har jeg så valgt at bruge en del private midler på at profilere mig selv, slutter han.

Venstres kandidater har for alvor fået spenderbukserne på, og bruger i gennemsnit over 11.000 kr. på kampagnemateriale. Det Konservative folkeparti ligger dog lige i hælene på den gule førertrøje, med et gennemsnitligt forbrug på lige under de 10.000 kr. pr. kandidat.

Ingen privat investering

Hos socialdemokaraterne ser det lidt anderledes ud. Her er man afhængig af fonde og foreninger, da partiet ikke tillader privat finansiering af kandidaternes valgkampagne.

- Det gælder om at komme ud og snakke med folk. Jeg har fået lavet nogle foldere, plakater og t-shirts med mine mærkesager som min forening (red. Rådhusforeningen Odense) har finansieret. Vi gør meget ud af at gå "dør-til-dør" og skabe en god dialog med vælgerne, siger Nina Brelich der opstiller for Socialdemokraterne i Odense.

- Nu er jeg så heldig at være medlem af en partiforening der rent faktisk har lidt penge at gøre godt med, og som kan fordeles til medlemmerne. Personligt har jeg fået finansieret plakater og foldere samt tilskud til min hjemmeside. Derudover har jeg fået trykt min egen valgavis som distribueres på SDU, hvor jeg også hovedsageligt skaffer mine vælgere, ikke mindst fordi jeg selv er studerende, siger Thomas Funding fra Socialdemokratiet i Odense.

Det kan altså lade sig gøre at føre valgkamp uden at bruge penge af egen lomme. Ikke desto mindre gør halvdelen af kandidaterne dette, ifølge TV2/FYNs undersøgelse.

Stor pung fremme

- Jeg har ikke andre fritidsinteresser, men går meget op i mit kandidatur. Jeg har derfor valgt at bruge ud af egen lomme til at hjælpe med finansieringen, siger Anni Tyrrestrup, der er Dansk Folkapartis spidskandidat i Middelfart

Udover det private indskud modtager hun støtte fra partiet, og har ind til videre brugt penge på to bannere til brug i gågaden, og hvor hun holder taler. Til trods for dette forventer hun selv at spendere over dobbelt så meget som gennemsnittet af sine partimedlemmer. Hun hævder desuden, at det er en nødvendighed at dykke ned i egen lomme, og ser valgkampagnen som en investering.

Det tyder ikke på at kandidaterne til kommunalvalget i år, har tænkt sig at fedte med de private midler. De kandidater som modtager tilskud fra fonde, foreninger eller private investorer, får i gennemsnit over 9000 kr. til valgkampagnen.

Flere kandidater anskuer at spendere over 50.000 kr. og enkelte helt op til 140.000 kr., viser undersøgelsen foretaget af TV2/FYN.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra 8. september til 5. oktober via et elektronisk spørgeskema udsendt til 830 fynske kandidater. 72,5 procent af kandidaterne har svaret på spørgsmålene.