Kvart milliard indonesere skal spise fynsk marmelade

Den fynske marmeladeproducent satser på blive leverandør til 250 millioner indonesere. I denne uge deltager virksomheden sammen med Handels- og investeringsministeren i et erhvervsfremstød i Djakarta.

Orana har allerede fået sin del af markedet for frugtprodukter i Vietnam. Men nu vil virksomheden fra Rynkeby på Midtfyn have del i markedet i en af verdens mest folkerige nationer.

- Indonesien er interessant for Orana fordi der er 240 millioner mennesker og en voksende middelklasse som vores produkter retter sig imod, siger Lene Christensen, der er direktør i Orana.

Den fynske leverandør af frugtkoncentrater til blandt andet marmelade, juice og yoghurt deltager i denne uge i et dansk erhvervsfremstød på Sydøstasiens største marked med 240 millioner forbrugere.

Hvis indoneserne skulle få smag for en yoghurt og et stykke toastbrød med marmelade fra Rynkeby, så kan Oranas omsætning og den danske eksport til Indonesien blive mangedoblet i løbet af de næste år.

- Vi skal have dem til at spise franskbrød med marmelade, men vi har også andre frugtprodukter til caféer og hoteller som passer godt ind på det indonesiske marked, fortæller Lene Christensen.

Erhvervsfremstødet sker sammen med handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr(SF) og Orana skal have mindst fem møder med store indonesiske distributører af frugtprodukter.

- Det er en god måde at komme ind på markedet på. Ambassaden har gode kontakter i landet, og det giver os en fordel, siger Lene Christensen.

Orana er allerede etableret i Vietnam og satser også på at sælge sine produkter i Malaysia, Myanmar og Hong Kong. Fynboerne håber at eksporten til Indonesien kan blive fordoblet frem mod 2016.

Oversigt

    Oversigt