I det fynske folks tjeneste

LA: Drop letbanen i Odense, og brug pengene på motorvejen

00:41

Tonny Vest (LA) anbefaler, at beslutningen om Odenses letbane genovervejes.

Tonny Vest fra Liberal Alliance i Odense vil nu tage kontakt til sin partifælle i transportministeriet for at kulegravet økonomien i letbane-projektet i Odense.

I går meldte Venstre i Odense Byråd fra til  en 2. etape af letbanen. 

Nu meddeler Liberal Alliance i Odense, at man vil have det økonomiske grundlag for letbanen undersøgt.

- Som vi har kunnet se i TV 2/Fyn er letbanen en meget dyr løsning. Eksemplerne fra Malmø og Aalborg, der også har valgt letbanen fra, viser, at en busløsning kan gennemføres langt billigere og lige så miljømæssigt forsvarligt, siger Tonny Vest, der er spidskandidat for Liberal Alliance til byrådet i Odense.

Den 13. januar mødes den fynske partiforening med transportminister og partifællen Ole Birk Olesen, hvor man vil bede ministeren revurdere statens bidrag til letbanen på 1,1 milliarder kroner.  

Læs også Etape 2: Venstre siger nej til mere letbane

 - Det kunne være, at de penge er givet bedre ud på et tredje spor på den fynske motorvej, siger Tonny Vest.

Staten satte tilbage i 2009 cirka 100 milliarder kroner af til  finansiering af infrastrkturprojekter, og aftalen, der også indeholder letbane-milliarden til Odense,  blev konfirmeret i Folketinget i 2015 bl.a. med Liberal Alliances stemmer.

Tonny Vest mener dog generelt, det er problematisk at planlægge infrastrukturprojekter så mange år frem i tiden.

- Man risikerer, at den teknologiske udvikling har overhalet de projekter som i sin tid så ganske fornuftige og rentable ud, siger Tonny Vest.

 Odense Letbane koster i alt 3,1 milliarder kroner. 

Tonny Vest (LA) opfordrer til, at beslutningen om Odenses letbane genovervejes. Han vil hellere bruge pengene på et tredje spor på motorvejen.

Staten er med til at finansiere letbanen med 1,1 milliarder kroner. Region Syddanmark bidrager også med 100 millioner kroner. Det resterende beløb bliver finansieret af Odense Kommune ved at optage et lån i Kommunekredit.

De 30 procent af budgettet er en såkaldt reserve eller "buffer". 

Budgettet bliver løbende justeret i forhold til prisudviklingen.

Visionen er, at letbanen skal bidrage til at skabe vækst og arbejdspladser samt trække nye borgere til Odense. 

- En letbane er ikke en "magic silver bullit" løsning og en garanti for vækst og arbejdspladser. Hvis det viser sig, at en busløsning ikke kan følge med byens forhåbentlige udvikling, kan man altid øge transportkapaciteten til den tid, siger Tonny Vest.

Læs også Tilfredshed i Malmø: Letbanen blev til BRT-busser

 

Ved du noget? Så send os et tip

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.