Lærerkonflikt: Fylder stadig i skolen

Forårets lærerkonflikt præger stadig forholdet mellem lærere og skoleleder.

3000 fynske lærere og 70.000 elever blev lockoutet i foråret.

Men selvom et nyt skoleår nærmer sig, så er der stadig kold luft mellem mange lærere og deres ledere på skolerne.

Det viser en rundspørge, DR Nyheder har lavet blandt 300 af landets folkeskolelærere.

39 procent svarer, at forårets overenskomstkonflikt mellem Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening har påvirket forholdet til lederen på skolen i negativ retning.

43 procent svarer, at konflikten ikke har påvirket forholdet, mens knap otte procent svarer, at de ligefrem har fået et bedre forhold til deres leder efter konflikten. Resten svarer "ved ikke" eller "ønsker ikke at svare".

Brug for samarbejde

Hos Danmarks Lærerforening ærgrer formand Anders Bondo Christensen sig over, at konflikten tilsyneladende har efterladt så dybe sår:

- Det er vi rigtigt kede af, for vi har faktisk brug for, at der er et tæt samarbejde mellem lærerne og lederne, siger han til DR Nyheder.

Hos Skolelederforeningen er formand Anders Balle også ked af resultatet, men han er ikke overrasket over, at så mange lærere har fået et dårligt forhold til deres leder.

- Det var voldsomt følelsesmæssigt for lærerne at være lockoutet i så lang tid, og det tager tid at komme sig ovenpå. Det betyder, at energien hos lærerne ikke er oppe på fulde omdrejninger, siger Anders Balle og fortsætter:

- Energien til at tænke nyt, til at udvikle tingene og til at lave den gode undervisning er der ikke helt. Det er klart, at det skal vi have genoprettet.

Gå samme vej

I stedet for at hænge fast i konflikten skal lærerne sørge for at sætte deres aftryk på den nye reform ved at arbejde sammen med skolelederne, siger børne- og undervisningsminister, Christine Antorini (S).

- Der er kun én vej at gå, og det er, at man i fællesskab starter med at udmønte den nye måde at arbejde på, siger ministeren til DR Nyheder:

- Der er masser af muligheder for lærerne for, at de virkelig kan sætte deres faglighed i spil. Vejen frem er at lave den gode skole sammen.

Oversigt

    Oversigt