I det fynske folks tjeneste

Laila købte datterens julegaver på nettet: De kom bare ikke

00:32

Laila Nielsen mangler fortsat to julegaver til datteren.

Knap ti procent af den danske befolkning har haft problemer med at få de varer, de har bestilt på nettet. Laila Nielsen er en af dem.

- Dem der har jeg bestilt til min datter. Laila Nielsen peger på skærmen og viser de bukser, som datteren skulle have i julegave. Problemet er bare, at bukserne ikke dukkede op, selvom Laila Nielsen havde bestilt dem allerede 2. november.

Laila Nielsen føler sig snydt. Og det er hun ikke alene om. Alene i år har 400.000 danskere, ifølge en Epinion-undersøgelse lavet for Deloitte, ikke fået de varer, de bestilte på nettet.

- Man får følelsen af snyd. At der sidder nogen og bare griner af en og tænker, 'ved du hvad, jeg er sådan set ligeglad med, du ikke får dine varer', siger Laila Nielsen.

Uopfyldte juleønsker
Datteren havde selv været med til at finde tøjet på Banananaz hjemmeside, så Laila Nielsen vidste, det var noget, datteren drømte om.

- Jeg ville jo gerne give hende det, hun virkelig brænder for, men desværre tror jeg ikke på, at de gaver kommer, så skal der ske et mirakel.

Her får du hyppigst ikke varerne

1. Helse- og plejeprodukter
2. Brugte ting
3. Elektronik
4. Tøj
5. Smykker og accessories
6. Abonnementer på internettjenester
7. Sko
8. Koncertbilletter
9. Rejser
10. Boligudstyr
11. Sportsudstyr
12. Bøger og musik
Kilde: Epinion for Deloitte

Kunne ikke få fat i banananaz
Da varerne ikke dukkede op inden for den lovede leveringstid, begyndte Laila Nielsen at rykke, men det var sværere end forventet at komme i kontakt med firmaet.

- Du kan ikke komme i fysisk kontakt med dem. Det er en telefonsvarer og en e-mail, som bare kommer med en standardmail retur. Så der er ikke så meget at gøre, forklarer hun.

Læs også Ni gode råd: Sådan handler du julegaver sikkert på nettet

Utilfredse kunder på Facebook
Dernæst begyndte hun at undersøge firmaet bag og fandt ud af, at hun langt fra var den eneste, som ikke havde fået sine varer fra banananaz.dk.

En gruppe på Facebook med over 900 medlemmer omhandler Banananaz samt en anden e-butik ved navn Forældrefælden. Forældrefælden fungerede ved betaling ved bankoverførsel, hvilket ikke giver de samme muligheder for at få pengene retur som kortbetaling.

 Før Banananaz og Forældrefælden har Janus Rosenkrands Christoffersen haft tilknytning til en række selskaber, der er gået konkurs. Forældrefælden er et af dem og er også konkurs nu.

Lige nu kører der også en sag om konkurskarantæne mod Janus Rosenkrands Christoffersen, hvor han er udeblevet fra retten to gange.

Vil tjekke e-butikkerne bedre fremover 
Tilliden har lidt et knæk hos Laila Nielsen efter hendes dårlige erfaringer med Banananaz. Fremover vil hun være mere forsigtig, før hun sender penge ud i cyberspace. 

- Jeg vil forhøre mig, om andre kender den hjemmeside, og så vil jeg tjekke på Trustpilot, om jeg kan finde hjemmesiden. Ellers holder jeg mig væk. Jeg skal ikke prøve det her engang til, slutter hun.

Efter at TV 2/FYN i sidste uge gik ind i sagen, er de manglende varer pludselig blevet leveret til flere af kunderne i Facebookgruppen. Laila Nielsen havde bestilt to varer. Den ene er ifølge Janus Rosenkrands Christoffersen forsøgt leveret allerede den 1. december, hvilket Laila Nielsen dog ikke kender til, mens den anden er leveret i dag, fem dage efter TV 2/FYN talte med Janus Christoffersen. 

Vil ikke stille op foran et kamera
TV 2/FYN har flere gange været i kontakt med Banananaz' ejer, Janus Rosenkrands Christoffersen. Han ønskede ikke at kommentere sagen foran et kamera.

Torsdag fortalte han, at han godt kender til Facebook-gruppen om hans webbutik, men mente, at langt de fleste af de 926 medlemmer slet ikke havde handlet hos ham.

Angående Laila Nielsens varer anfører han, at der i handelsbetingelserne er taget forbehold for op til 30 dages levering, selvom der i ordrebekræftelserne tales om syv til 21 dages levering. Han anfører også, at den ene af hendes to ordrer er forsøgt leveret den 1. december og dermed inden for de 30 dage, mens den anden er i restordre, hvilket hun blev informeret mandag den 12. december - samtidig med at TV 2/FYN var begyndt at stille spørgsmål til ordren.  

Derudover har han sendt TV 2/FYN en længere udtalelse, hvor han skriver, at han mener, at der kører en hetz mod firmaet.

- Vi kører en stævning mod de personer, som står bag hetzen og er kede af, at TV 2/FYN har valgt at være en del af en hetz bestående af injurier samt usande påstande mod et reelt firma i vækst, skriver han blandt andet.

Han skriver videre, at han mener, at TV 2/FYNs historie drejer sig om tre personer, hvor de ifølge ham har sendt varer med trackingnumre til alle tre.

- Ingen af de tre kunder har ønsket at annullere deres ordrer. De to af ordrene har været i restordre, hvilket kunderne løbende er blevet informeret om, lyder det fra Janus Rosenkrands Christoffersen. 

Ved du noget? Så send os et tip