I det fynske folks tjeneste

Lastbil mulig årsag til færgebrand

En brand i en lastbil er formentlig årsag til branden på færgen Lisco Gloria, som endnu ligger for anker tre sømil syd for Langeland.

Den udbrændte Lisco Gloria er litauisk indregistreret, men ejes af DFDS

Ifølge Joachim Gutt, der leder et kriseteam under den tyske delstat Schleswig-Holstein, forsøgte et besætningsmedlemforgæves at slukke ilden og informerede derefter skibets kaptajn, siger Gutt
til den tyske tv-station NDR.

Tilsyneladende antændte branden køretøjets benzintank, hvilket kan forklare, at branden tilsyneladende begyndte med en eksplosion.

Røgdykkere ombord

Det lykkedes mandag morgen at sætte røgdykkere om bord på den
udbrændte færge Lisco Gloria, der er ankret op syd for Langeland.

- De er om bord og laver den efterslukning, der måtte være påkrævet. Men vi tror, at branden er gået ud nu, siger presseofficer Kenneth Nielsen fra Søværnets Operative Kommando til Ritzau.

Der er tale om specialuddannede røgdykkere fra det hollandske selskab Smit International, der er eksperter i bjærgning af skibe.

Ifølge stabsvagten hos SOK var røgdykkerne stadig i gang på skibet mandag aften, og der er intet nyt om slukningsarbejdet.

Ved at køle ned

Temperaturen på skroget var lørdag helt oppe på 300 grader, og det var søndag faldet til det halve.

Mandag morgen var temperaturen så kommet så langt ned, at det var sikkert for røgdykkerne at sejle over til havaristen og gå om bord.

- De skal så undersøge adgangsvejene til de lavere dæk, så vi kan finde ud af, hvordan vi får lænset al vandet væk, siger Kenneth Nielsen.

Lisco Gloria står nu med kun syv graders slagside.

Det skyldes, at en stor del af det slukningsvand, der til at begynde
med samlede sig på de øvre dæk, nu er løbet længere ned i skibet.

De store vandmængder gør dog skibet så ustabilt, at det ikke vil være sikkert at slæbe det til havn, før det er tømt.

Danske miljøskibe på pletten

Det havarerede skib bliver overvåget af det danske miljøskib Gunnar Seidenfaden. Men der er endnu ikke tegn på, at der har været udslip fra færgens olietanke.

Alle 236 passagerer og besætningsmedlemmer blev reddet i god behold fra branden. Enkelte passagerer måtte dog bringes til hospitalet.

Følg skibene på aktivt kort

width=420;
height=400;
border=1;
notation=false;
shownames=true;
latitude=54.701614;
longitude=10.614853;
zoom=11;
maptype=3;
trackvessel=0;
fleet='';
remember=false;

Skibene er udstyret med GPS-sender, så det er muligt af følge deres potioner live på korter.