I det fynske folks tjeneste

Letbane på kollisionskurs: Lodret uenig med Jegind-forvaltning

Ensretning på dele af Nyborgvej og et ekstra arbejdsspor på Middelfartvej. Sådan lyder indstillingen fra Odenses by- og kulturforvaltning. Det kan vi ikke bruge til noget, siger Odense Letbane.

Der er nu lagt op til en direkte magtkonfrontation mellem Odense Letbane og Odenses by- og kulturforvaltning med Jane Jegind i spidsen.

Kort efter klokken 15.00 fredag offentliggjorde by- og kulturforvaltningen sin tillægsdagsorden til mødet tirsdag.

Og her er der lagt op til, at Odense Letbane ikke får lov til at ensrette Nyborgvej og Middelfartvej i op mod 15 måneder for at holde letbaneomkostningerne nede under anlægsfasen.

Det store slag står om Middelfartvej, hvor Odenses by- og kulturforvaltning nægter at indføre ensretning, fordi Odenses store vestlige indfaldsvej er alt for vigtig for alt for mange bilister og for den kollektive trafik.

Forvaltningen foreslår i sin indstilling til politikerne tirsdag, at der indføres arbejdsspor samtidig med, at der opretholdes vejbaner i begge retninger. Pladsen vil man blandt andet skaffe ved at genne gående og cyklister sammen.

Men det er en helt uholdbar løsning, lyder det fra Odense Letbane.

I et svar til by- og kulturforvaltning kalder Odense Letbane forvaltningens forslag for "teoretisk" og uladesiggørlig i praksis.

- Løsningen indebærer, at der skal pålæsses materialer 6-12 gange om dagen. Hver af- og pålæsning vil tage 30 minutter og medføre stop for trafikken - også den kollektive trafik, hedder det i henvendelsen.

På Nyborgvej er der samhørighed i opfattelserne mellem forvaltning og letbane.

Her er begge parter parat til at lave ensretning mellem Østerbæksvej og Palnatokesvej - en strækning på 600 meter.

Ifølge forvaltningens beregninger vil ensretningen på Nyborgvej indebære omkørsel ad Reventlowsvej, Rødegårdsvej og Østerbæksvej. Omkørslen vil medføre forsinkelser på fire-fem minutter i myldretiden og forøge rejsetiden på 15-25 procent for rejsende til Herluf Trolles Vej, Fraugde eller SDU.

De økonomiske konsekvenser er ikke oplyst.

Op til mødet tirsdag har regionens udviklingsudvalg med Bo Libergren i spidsen advaret kommunen mod at ensrette de to indfaldsveje. Det vil ramme den kollektive trafik hårdt.

Nye tal viser, at der har været et fald på 900.000 billetter i 2016 på bybustrafikken i Odense og den regionale bustrafik.

Rammes den kollektive trafik yderligere vil det tage år at rette op, hedder det i brevet fra regionen.

TV 2/Fyn har forsøgt at indhente en kommentar fra Odense Letbane. Men her vil man først udtale sig efter mødet på tirsdag.

Ved du noget? Så send os et tip

FYN NU