I det fynske folks tjeneste

Letbane på kollisionskurs: Lodret uenig med Jegind-forvaltning

Ensretning på dele af Nyborgvej og et ekstra arbejdsspor på Middelfartvej. Sådan lyder indstillingen fra Odenses by- og kulturforvaltning. Det kan vi ikke bruge til noget, siger Odense Letbane.

Der er nu lagt op til en direkte magtkonfrontation mellem Odense Letbane og Odenses by- og kulturforvaltning med Jane Jegind i spidsen.

Kort efter klokken 15.00 fredag offentliggjorde by- og kulturforvaltningen sin tillægsdagsorden til mødet tirsdag.

Og her er der lagt op til, at Odense Letbane ikke får lov til at ensrette Nyborgvej og Middelfartvej i op mod 15 måneder for at holde letbaneomkostningerne nede under anlægsfasen.

Det store slag står om Middelfartvej, hvor Odenses by- og kulturforvaltning nægter at indføre ensretning, fordi Odenses store vestlige indfaldsvej er alt for vigtig for alt for mange bilister og for den kollektive trafik.

Forvaltningen foreslår i sin indstilling til politikerne tirsdag, at der indføres arbejdsspor samtidig med, at der opretholdes vejbaner i begge retninger. Pladsen vil man blandt andet skaffe ved at genne gående og cyklister sammen.

Men det er en helt uholdbar løsning, lyder det fra Odense Letbane.

I et svar til by- og kulturforvaltning kalder Odense Letbane forvaltningens forslag for "teoretisk" og uladesiggørlig i praksis.

- Løsningen indebærer, at der skal pålæsses materialer 6-12 gange om dagen. Hver af- og pålæsning vil tage 30 minutter og medføre stop for trafikken - også den kollektive trafik, hedder det i henvendelsen.

På Nyborgvej er der samhørighed i opfattelserne mellem forvaltning og letbane.

Her er begge parter parat til at lave ensretning mellem Østerbæksvej og Palnatokesvej - en strækning på 600 meter.

Ifølge forvaltningens beregninger vil ensretningen på Nyborgvej indebære omkørsel ad Reventlowsvej, Rødegårdsvej og Østerbæksvej. Omkørslen vil medføre forsinkelser på fire-fem minutter i myldretiden og forøge rejsetiden på 15-25 procent for rejsende til Herluf Trolles Vej, Fraugde eller SDU.

De økonomiske konsekvenser er ikke oplyst.

Op til mødet tirsdag har regionens udviklingsudvalg med Bo Libergren i spidsen advaret kommunen mod at ensrette de to indfaldsveje. Det vil ramme den kollektive trafik hårdt.

Nye tal viser, at der har været et fald på 900.000 billetter i 2016 på bybustrafikken i Odense og den regionale bustrafik.

Rammes den kollektive trafik yderligere vil det tage år at rette op, hedder det i brevet fra regionen.

TV 2/Fyn har forsøgt at indhente en kommentar fra Odense Letbane. Men her vil man først udtale sig efter mødet på tirsdag.

Ved du noget? Så send os et tip