Lillebæltsbro lukkes i den ene vejbane

Asfalten på Den Nye Lillebæltsbro skal udskiftes. Trafikanter må derfor nøjes med at køre på sydsiden frem til juli.

Mandag den 15. april senest klokken 06.00 om morgenen lukker Vejdirektoratet nordsiden af Den nye Lillebæltsbro frem til og med juli i år. Asfalten på hele broens nordside skal udskiftes, og i perioden skal al trafikken på broen køre i fire smalle vognbaner i broens sydside.

Men allerede fra på mandag den 8. april klokken 19.00 vil trafikanterne på broen blive mødt af et stribearbejde, der skal forberede den efterfølgende lukning af broens nordside.  For at få plads til både den østgående og vestgående trafik i broens sydside, skal der stribes fire smalle vognbaner op i hele broens længde.

Grunden til at arbejdet begynder nu, er den slidte asfalt på broen.

- Asfalten kan ikke holde til mere, så det er for at give trafikanterne en trafiksikker motorvej, at vi begynder arbejdet nu, siger projektleder i Vejdirektoratet Jens Kristian Tuxen.

De omkring to kilometer asfaltarbejde på broen ligger i forlængelse af anlægsarbejdet på Fyn mellem Nørre Aaby og Middelfart, hvor Vejdirektoratet er i gang med at udbygge motorvejen til seks spor.

Trafikanterne vil derfor opleve asfaltarbejdet og anlægsarbejdet som ét langt vejarbejde på omkring 12 kilometer.

På grund af stribearbejdet skal den østgående trafik mod Fyn fra mandag den 8. april og i løbet uge 14 køre i to smalle spor. Den vestgående trafik mod Jylland skal køre i to almindelige spor. Normalt er der tre spor i hver retning på broen.

I dagtimerne vil der altid være trafik i to spor i begge retninger, men aften og nat vil det forekomme, at trafikken kun kan køre i et spor. Hastighedsbegrænsningen i begge retninger er 80 km/t.

Situationen varer ved frem til mandag den 15. april, hvor den vestgående trafik ledes over i broens sydside.

Vejdirektoratet forventer, at asfalten på broens sydside skal skiftes ud på samme tidspunkt næste år.

Oversigt

    Oversigt