I det fynske folks tjeneste

Lindø går glip af brobyggeri

Håbet om, at Lindø fik del i byggeriet af elementer til Fehmern-forbindelsen blev slukket, torsdag. Til gengæld jubler de i Rødby.

Rødby bliver efter alt at dømme centrum for produktionen af
elementer til en kommende tunnelforbindelse under Femern Bælt.

Torsdag oplyste Femern A/S, som er en del af det danske, statsejede Sund & Bælt Holding A/S, ved et pressemøde i Rødby, at man indstiller til, at hovedproduktionen af den faste tunnelforbindelse under Femern Bælt skal ligge i Rødby.

Dermed kommer byen til at lægge jord til en afDanmarkshistoriens største erhvervsopgaver.

Det handler om en opgave, der er vurderet til 13 milliarderkroner.

Produktionen af de elementer, som skal bruges til at lave de i alt fem tunnelrør, vil kræve ikke mindre end 12.000 årsværk fordelt på seks år.

Det er planen, at tunnelen skal bestå af en firesporet motorvej og en tosporet jernbane.

Hertil kommer cirka 3500 såkaldte marine årsværk. Det vil sige alle de opgaver, der har med klargøring, gravning, sænkning og så videre.

Og så er der ikke engang medregnet opgaver til nye vejanlæg med videre.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) kalder detfornuftigt at placere hovedopgaven i Rødby:

- Både ud fra miljømæssige og sikkerhedsmæssige aspekter mener
man, at det er det rigtige at placere det her i Rødby. Nu vil
jeg bære indstillingen videre til forligskredsen, hvor vi vil
diskutere det, siger han.