I det fynske folks tjeneste

Lindø kan bygge anti-pirat-skibe

Storstilet u-landsprojekt til flere hundrede millioner kroner skal munde ud i mere effektiv bekæmpelse af somaliske skibspirater ved de vestafrikanske kyster.

Hvis planerne bliver til virkelighed, og patruljeskibene skal bygges på danske værfter, kan det skabe arbejdspladser på gamle Lindø-værft.

En flåde af spritnye patruljeskibe ved de vestafrikanske kyster skal hjælpe handelsflåden med at undgå den store plage: Somaliske pirater, der jagter millionindtægter ved at kapre skibe og tage søfolk som gidsler.

Med dansk maritim knowhow, design og eventuelt også bygning af patruljeskibene på danske værfter skal de vestafrikanske lande udstyres med en effektiv kystvagt.

Det storstilede u-landsprojekt til flere hundrede millioner kroner ligger på tegnebrættet hos de danske skibsredere, erfarer Ritzau.

Tanzanias præsident Jakaya Kikwete været i København for at drøfte planerne med de danske initiativtagere, Danmarks Rederiforening, der også er i dialog om projektet med andre afrikanske landes ambassader.

De håber blandt andet, projektet kan finansieres af penge fra FN's udviklingsbistand.

Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen bekræfter planerne. Han håber, at de nye patruljebåde kan gøre livet endnu mere surt for piraterne i Adenbugten.

- Vi ser, at kapringer og kapringsforsøg sker langt fra kysten, og det kan piraterne ikke uden deres moderskibe. Derfor er det vigtigt med nogle patruljeskibe, der kan overvåge farvandene, hindre piraterne i at komme ind eller ud fra kysten og melde om moderskibenes positioner, siger Jan Fritz Hansen.

Hvis planerne bliver til virkelighed, og patruljeskibene skal bygges pådanske værfter, kan det skabe arbejdspladser på gamle Lindø-værft, der nu er omdannet til industripark, samt en række danske underleverandører til den maritime industri.