I det fynske folks tjeneste

Lindø-værft opgiver store skibe

Lindøværftet opgiver årelang tradition med at bygge store container- og tankskibe og satser i stedet på specialskibe og boreplatforme.

Lindø-værftet opgiver den årelange tradition med at bygge store container- og tankskibe og lukker dermed et centralt kapitel i dansk værftshistorie.

Det hårdt pressede Lindøværft på Fyn skifter nu strategi i et sidste forsøg på at redde værftets 2700 arbejdspladser. Værftet opgiver den årelange tradition med at bygge store container- og tankskibe og lukker dermed et centralt kapitel i dansk værftshistorie. Det skriver dagbladet Børsen mandag.

Mange års hårdt pres fra asiatiske rivaler har i årtier presset indtjeningen, og de seneste måneders omfattende finansielle kriser har fjernet den sidste mulighed for at gøre værftet rentabelt ved at bygge større skibe. I stedet forsøger ledelsen at redde værftet ved fremover at bygge specialskibe og muligvis boreplatforme.

- Vi er ikke konkurrencedygtige på de store skibe, og har derfor besluttet at søge andre beskæftigelsesmuligheder. Vi kigger efter andet end store skibe, og det som har været Lindøværftets hovedprodukt hidtil - store container- og tankskibe - er tiden ikke længere til at bygge. Vi ved endnu ikke. om det kan lade sig gøre, men det er muligt, at Lindøværftet begynder at producere udstyr til offshore-industrien eller forskellige typer af specialskibe, siger bestyrelsesformand Lars-Erik Brenøe, der samtidig er personlig assistent for skibsreder Mærsk McKinney Møller.

Brenøe har tidligere sagt, at værftet skulle have haft ordrer inden årets udgang. Det sker ikke, men han håber i stedet, at de nye planer betyder, at Lindøværftet kan overleve, skriver Børsen.