I det fynske folks tjeneste

Lodser henvist til telefonsvarer i Søfartsstyrelsen

En lods på en plimsoller på vej gennem Storebælt kan på hverdage uden for kontortid og i weekender alene kontakte Søfartsstyrelsens telefonsvarer. Styrelsen har nemlig aldrig haft et døgnberedskab til at tage sig af indberetninger fra lodser om bord på dårlige skibe i danske farvande.

-

/ritzau/
En lods på en plimsoller på vej gennem Storebælt kan på hverdage uden for kontortid og i weekender alene kontakte Søfartsstyrelsens telefonsvarer. Styrelsen har nemlig aldrig haft et døgnberedskab til at tage sig af indberetninger fra lodser om bord på dårlige skibe i danske farvande, skriver Berlingske Tidende.

Telefonsvareren opgiver imidlertid udelukkende telefonnummeret til en såkaldt opklaringsenhed, hvortil enhver kan anmelde søulykker eller alvorlige personulykker.

Opklaringsenheden er ansvarlig for at undersøge årsagerne til ulykker til søs, så Søfartsstyrelsen efterfølgende kan reducere risikoen for gentagelser. Såvel direktør Jørgen Hammer Hansen som flere af hans ansatte i Søfartsstyrelsen har offentligt beklaget, at den danske lods, der i forrige uge førte den græskejede olietanker Prestige gennem dansk farvand, ikke fortalte myndighederne om sin vurdering af skibets tilstand.

Formanden for Danske Lodser, Mogens von Jessen, oplyser at hverken han eller hans kolleger nogensinde har fået et nummer til en akutlinje i Søfartsstyrelsen. Ifølge lodsernes formand er der i det hele taget ikke fastlagt nogen procedure for, hvordan lodserne får fat i Søfartsstyrelsen. Søfartsstyrelsen vil nu oprette et egentlig døgnberedskab ud over den allerede eksisterende opklaringsenhed.

Ved du noget? Så send os et tip