Løgismose Meyers: Store vækstplaner på 3500 kvadratmeter

Løgismose Meyer har planer om at bygge en landsby af innovative fødevareproducenter op omkring virksomheden i Broby

 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Alt er gjort klar til udvidelse i Broby. Et helt areal omkring Løgismose på i alt 3500 kvadratmeter skal forvandles til en klynge for iværksættere indenfor fødevarer. På arealet, hvor der tidligere lå en gartnerivirksomhed, kan der blive plads til en ny fødevarehub.

- Planen er at tiltrække flere i samme univers som os, men som kan have svært ved at få styr på fødevarekontrol, logistik, energi og så videre, siger direktør og medejer Steen Aalund Olsen.  

Ideen er blevet til i tæt samarbejde med kommunalbestyrelsen i Faaborg Midtfyn Kommune, der er klar til at ændre lokalplanen for projektet.

 

Løgismose har planer om at omdanne et areal omkring virksomheden i Broby til fødevarehub, hvor innovative fødevareproducenter kan samarbejde og hjælpe hinanden f.eks. i forhold til fødevarekontrol og lignende. Foto: Arkiv TV 2/Fyn
Løgismose har planer om at omdanne et areal omkring virksomheden i Broby til fødevarehub, hvor innovative fødevareproducenter kan samarbejde og hjælpe hinanden f.eks. i forhold til fødevarekontrol og lignende. Foto: Arkiv TV 2/Fyn

 

Arbejdspladser til byen

Løgismose har haft de første samtaler med to virksomheder, der konkret har et ønske om at rykke ind i den nye erhvervsby. Planen er at skabe synergi, der vil skabe arbejdspladser i byen.

 - Hvis andre vil åbne en virksomhed kan vi hjælpe hinanden på kryds og tværs. Det kan være en producent af vingummi, øl eller sodavand, der er ingen begrænsninger, siger mejerichef Henrik Toft.

Ideen er ikke, at Løgismose skal eje en række nye virksomheder. Men fødevarehub'en skal sikre, at den gode kvalitet og den gode smag bliver løftet i en større sammenhæng.

- Det er der, man kan løfte sig og være en del af hinandens succeser. De kan være med til at hjælpe os videre med vores higen efter succes, og de kan bruge os som en ressource, siger mejerichefen.

 

Velsmag fremfor velstand

Historien om Løgismose starter i 1965, hvor godset Løgismose på Sydfyn var sat til salg. Sven Grønlykke køber godset sammen med sin kone Lene.

De starter med at dyrke asparges og nye Løgismose kartofler. Med afgrøder på godset og rygeost på mejeriet går de ind i kampen for de bedste råvarer og den gode smag.  Parret opkøber og renoverer Falsled Kro tilbage i 1970 med fokus på velsmag og ikke velstand. Parret insisterer på luksus, forkælelse og det gode liv. Virksomheden og gourmetimperiet er også udvidet til København og Jylland. Men basen er fortsat på Løgismose Gods.

Sven og Lene Grønlykke har fået ialt seks børn, hvoraf de fem i dag beskæftiger sig med virksomhederne under Løgismose. 

 

Tubulent fusion

I november 2014  fusionerede Løgismose med Meyers. Det var fra kapitalfonden IK Investment Partners med støtte fra Dansk Vækstkapital, der slog de to madimperier sammen til Løgismose Meyers A/S.

Hovedaktionær er IK Investment, der har til huse i Luxembourg, men begge fonde er med direkte i ejerkredsen. Det nye selskab får ifølge ejerne en årlig omsætning på omkring 1 milliard kroner og har nu i alt 1000 medarbejdere.

Ideen har været at løfte ambitionerne, så maden, råvarerne og det gode måltid kommer ud til de mange og ikke kun de få, der har råd.

 

 
 

 

Interne spændinger

Men de store ambitioner har medført voldsomme interne spændinger. Knapt to år efter sammenlægningen af de to kendte danske familievirksomheder, er det blevet et partnerskab med interne kampe og uenigheder.

Der har været udskiftninger i ledelsen og både bestyrelsesformanden, den administrerende direktør og finansdirektøren er skiftet ud.

 

quote - Når to stærke virksomhedskulturer, skal samles, to stærke brands skal blive enige både i en samlet administration og ejerskab, så er det en udfordring

Direktør og medejer Steen Aalund Olsen

Foreningen af de to madimperier er en prøve og det kræver sit at få den fælles ånd tilbage i virksomheden efter fusionen.

- Ingen roser uden torne, en ting er det, man skriver på at stykke papir. Noget andet er hvad det bliver til i virkeligheden. Vi skal have alle med på det her, det er den store udfordring, siger direktøren.

 

25 arbejdspladser til Fyn

Virksomheden har bl.a. bygget et splinternyt centralbageri og opdateret butikker og restauranteranter, investeret i et nyt fælles it system og har bygget Danmarks største og mest moderne køkken til den voksende catering- og kantineforretning.

Efter fusionen arbejder virksomheden mere intelligent og strategisk og det giver ifølge Steen Aalund Olsen en større gennemslagskraft på markedet.

- Tidligere spildte vi en del energi og ramte også ved siden af pladen. Nu har vi fået flere muskler at spille med og vi er blevet mere synlige og stærkere på markedet, siger direktøren. 

Direktøren glæder sig over, at sammenlægningen har skabt 25 nye arbejdspladser på Fyn. Derudover forventer man yderligere at ansætte 25 medarbejdere indenfor det kommende år.

Mejerichef Henrik Toft har været ansat igennem 18 år og han kan godt lide at arbejde efter de nye retningslinjer.

- Det er blevet bedre, vi har for eksempel fået en HR-afdeling og en kommunikationsafdeling, så man får info hurtigere ud, end man gjorde tidligere, siger han

 

Røde tal på bundlinjen

Trods en omsætning på over en milliard det første år og en salgsfremgang på næsten syv procent havde Løgismose Meyers A/S røde tal på bundlinjen i sit første regnskab. Koncernen gav et underskud på 32 millioner kroner før skat.

 

 

Kvalitet i øjenhøjde

Med en ide om at gøre produkterne mere jordnære og relevante for forbrugerne har Løgismose indgået et samarbejde med Dansk Supermarked. Virksomheden har udvidet smarbejdet med Netto, så de nu har 72 faste produkter hos Netto.

- Vi vil gerne have kvalitet ned i øjenhøjde, derfor lancerer vi produkterne igennem Netto. I Dansk Supermarked kommer vi bredt ud 430 butikker og derfor kan vi holde omkostninger nede, siger mejerichef Henrik Toft.

Løgismose har udviklet 75 nye produkter til Dansk Supermarked i år og Meyers har lanceret 35 nyheder. Det er friskmælk og skyr, som forbrugerne køber mest af. På Løgismose Mejeri producerer de gennemsnitligt 30 ton skyr dagligt til danskerne.

 

 

 

Om Løgismose

 

 

Om Meyers

 

Oversigt

    Oversigt